Thursday, February 6, 2014

PATE ODDELENI

Pogledao sam PATE ODDELENI Jindricha Polaka čehoslovački hladnoratovski triler, premontiran i nahsinhronizovan za zapadno tržište, na engleski i distribuiran pod naslovom AGENT FOR PANIC. Otud u stvari za ovo što sam gledao pre možemo reći da je AGENT FOR PANIC nego PATE ODDELENI. Čini mi se da AGENT FOR PANIC nimalo ne liči na ono što je Polaku bilo dozvoljeno da snimi, u nekoliko navrata u dubu ima replika koje mi ne deluju nimalo verovatno da su Česi snimili za svoje tržište, a sam kraj donosi hepiend za zapadnog agenta koji je dotle u filmu pretežno tretiran kao negativac. Siguran sam da u čehoslovačkom filmu taj agent nije imao takav kraj, odnosno da je ovaj kraj u najmanju ruku premontirao i preformulisao utisak Polakovog materijala.

PATE ODDELENI je film iz 1960. godine a po nekim podacima AGENT FOR PANIC prikazan je 1964. godine. Dakle, snimljen je pre Bonda ali je na Zapadu eksploatisan posle i ne bi me čudilo da je upravo izlaztak prvog Bonda uticao da distributeri kupe i adapotiraju ovaj čehoslovački film.

U pogledu vizuelnog izraza i inscenacije, Polak se prilično dobro snalazi u crno-beloj tehnici. Međutim, ono u čemu ima probleme jeste pre svega vođenje likova. AGENT FOR PANIC od tipičnog "varšavskog" problema a to je prikaz kolektiva koji u duhu punog razumevanja rešava slučaj. Bez mogućnosti da se stvori konflikt između operativca i starešine, da se gledalac identifikuje sa teškoćama koje heroj iz službe bezbednosti ima sa nadređenima, ne može da se postigne ni onaj propagandni efekat svojstben američkom policijskom ili špijunskom filmu. Otud na kraju negativac-individualac u sebi nosi više herojskog nego agenti koji ga jure, pa ni ne čudi da je film verovatno lako premontiran u ovu formu.

Nisu česti filmovi o Hladnom ratu koji su nastali na drugoj strani, otud je AGENT FOR PANIC značajan za sve ljubizelje ovog podžanra.

* * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment