Saturday, September 2, 2023

YAKUZA NO HAKABA: KUCHINASHI NO HANA

Reprizirao sam YAKUZA NO HAKABA: KUCHINASHI NO HANA, jedan od onih yakuza filmova koji postaju zaista nešto drugo kada ih režira Kinji Fukasaku.

Ovaj film je sada na boljoj kopiji još moćnija energetska bomba od one koju pamtim. Sada sam konačno mogao da uživam u teksturi fotografije Toru Nakajime i nizu detalja koje ranije nisam mogao da percipiram, čak ima nekih koji su bitni za priču, barem na nivou vizuelnog izraza.

Kinji Fukasaku ne postiže propulizivnost samo energijom kretanja u kadru u spoju sa kretanjem kamere već ove 1976. godine ima ekipu koja mu gradi dinamiku u svemu. Lokacije, zvučna slika, opšta atmosfera na svim nivoima nude jednu generalnu dinamiku koju pokret kamere i pokret tela samo nose.

Svet u kom se film dešava je toliko važan da u jednom trenutku postaje nevažno o čemu se govori u filmu iako ima veoma zanimljivu i razgovetnu, vešto i lako izloženu priču. Kinji Fukasaku za razliku od svojih ranih yakuza filmova u kome se susreću hipertrofirano časni čvrsti momci sa onima kojima nisu dorasli do moralnog kodeksa koji je neophodan za bavljenje zločinom na industrijskom nivou, ovde imamo društvo ostvarenog amorala u kome glavni junak, izrazito pošteni ali nasilni policajac, ne može a da ne postane saradnik yakuza jer to je politika same policije, i na kraju poklekne zbog žene iz klana kome su dani odbrojani što ne zna par korejskih članova a to je znak za nevolju jer Korejanci su u yakuza filmu obično simbol srčanih, naivnih, primitivnih i nasilnih osoba.

Teško je reći da kada krenu nevolje nasilje eskalira jer je nasilje loša navika glavnog junaka i njegov zaštitni znak, ali svakako postaje sistemsko kada se i policija priključi žrvnju istorije koji melje mali klan nesposoban da opstane usled ekonomske krize.

Fukasakuov depresivni marksizam rezltira maltene sartrovskim scenama rasprave u policiji, svi su samo tehničari u službi nevidljive ruke kapitala koju u ovim krajevima grada kontrolišu yakuze kao jedina društvena institucija koja funkcioniše.

U Fukasakuovim yakuza filmovima možemo uvek naći utočište. Neki su uz to i umetnička dela.

* * * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment