JFK REVISITED: THROUGH THE LOOKING GLASS je dokumentarni film Olivera Stonea u kome rekapitulira slučaj ubistva Johna Kennedya i nadovezuje se na svoje igrano remek-delo koje je izmenilo tok istorije filma ali je i omasovilo uverenje da Lee Harvey Oswald nije ubica i da iza ovog atentata stoji sveprožimajuća zavera "duboke države". JFK je film sa globalnim domašajem, ali ne samo da zahvaljujući njemu čitav svet zna da jedan od globalno omiljenih američkih predsednika nije ubijen onako kako tvrdi američki establišment već je otvorio iznova i neke istrage u Americi, omogućivši pristup arhivama pre njihovog propisnog otvaranja 2029. godine.
JFK REVISITED donosi izuzetno bogat arhivski materijal, a to bogatstvo je čudesno. Jako mnogo video zapisa postoji, mnogi argumenti su zaiste potkrepljeni kako slikama tako i snimcima, a sagovornici su kako istoričari tako i nezavisni istraživači koji su bili spremni da urone u dva miliona stranica materijala.
JFK REVISITED se bavi trima temama. Prvo je dokazivanje kroz obdukcione nalaze i kroz opisane okolnosti zločina da Lee Harvey Oswald nije ubica ili da barem nije jedini pucač, kao i da je obdukcija falsifikovana kako bi se njeni rezultati prilagodili narativu koji je FBI definisao. A možda čak tu definiciju napravio i pre ubistva.
Zatim se objašnjava ko je Lee Harvey Oswald i na koji način je povezan sa američkim službama bezbednosti i o kakvom se čoveku radi što je FBI pa i CIA nekako prenebregla, ponašajući se kao da on u stvari njima nije poznat kao bilo kakva pretnja i sumnjivo lice.
I konačno, film slaže pretpostavku čime se Kennedy zamerio "dubokoj državi" i to je manje više razrada onoga iz antologijske scene sa Donaldom Sutherlandom iz JFK. Meta-filmski momenat je da u dokumentarcu ponovo Sutherland daje glas za tu naraciju.
Oliver Stone je prisutan i lično kao sagovornik i posetilac nekih lokacija ali film je mahom sačinjen od arhive i verbalnih svedočanstava.
Sam JFK REVISITED odlazi par koraka dalje od JFK ali manje-više sve ovo su teme koje je obradio Garrisonov proces i Stoneov igrani film. Međutim, ko je raspoložen da iznova uđe u ovaj rabbit hole, može, ovo je dobro podmazana mašina, i svi znaju šta rade.
Ono što je jako interesantno iz naše vizure jeste dalekosežan uticaj igranog filma JFK i njegovog pogleda na atentat koji maltene iznova mi proživljavamo već skoro dvadeset godina sa ubistvom Zorana Đinđića. Ovde je samo "Treći metak" zamenio "magični metak" izvađen iz senatorove butine, i prisutne su slične nedoumice oko same fizike ubistva, sumnje da postoje druge ubice, neobjašnjive greške u istrazi ili aljkavosti u forenzici, nedopustivi propusti obezbeđenja i zavera duboke države. Maltene, moguće je napraviti beat by beat rimejk JFK samo sa našim protagonistima.
Kakve su veze između igranog JFKa i konstituisanja narativa teško je reći, možda je samo taj film bio dobar udžbenik na koje detalje treba obratiti pažnju, ali činjenica je da kada se sve preselilo u medije, imaginarij tog filma utiče na ponašanje samih protagonista.
U tom smislu je zanimljivo kako se igrani film i dokumentarni prožimaju, a kako mi s druge strane to povezujemo sa nekim istorijskim događajima, i to je zanimljiva integracija popularne kulture bazirane na istoriji sa narativima o nekim kasnijim događajima.
JFK i njegov dokumentarni bonus stoga i danas imaju svoje mesto. Jedina je razlika što JFK REVISITED ipak nije ni približno bitan film u estetskom i generalno kulturnom pogledu kao igrenjak koji je u svoje vreme bio trijumf u svakom pogledu pa i blokbaster dok je dokumentarac završio na Showtimeu.
* * * 1/2 / * * * *
No comments:
Post a Comment