Sunday, September 18, 2022

GROSSE FATIGUE

Jacques Audiard je bio među dvoje nepotpisanih saradnika na dijalozima u radu koji je rezultirao Zlatnom palmom za scenario.

GROSSE FATIGUE je dobio i nagradu za specijalne efekte u Kanu koju je dobio - neverovatno ali Pitof.

Međutim, kada krene film, sa logom američkog distributera Miramaxa a onde uslede scene u kojima tokom kanskog festivala Michel Blanc seksualno spopada glumice, prva reakcija je da je film dosta loše ostario. Doduše, završava se upečatljivim cameo nastupom Romana Polanskog pa se priča nekako zaokružuje.

Doduše, ovaj one man show Michela Blanca u kome on režira, piše scenario po Blierovoj ideji, i glumi glavnu ulogu samog sebe i drugu glavnu ulogu - svog dvojnika, veselo prilazi temi seksualnog zlostavljanja i uslovljavanja u kinematografiji, ali ta dela čini negativac - zli dvojnik. Pa ipak, način na koji je sve prikazano je veoma lepršav i potpuno van vremena u kom danas gledamo film.

Reč je o spoju meta-filma i one vrste francuske komedije koju rado izbegavamo kad naletimo na nju na televiziji. Ipak, film je zanimljiv, ne samo jer je zarobio jedno vreme kog više nema u pogledu muško-ženskih odnosa, koliko i po tome na koje sve načine Blanc send upuje sebe i druge.

Nažalost, ovaj scenario nikada zapravo ne proniče u neka suštinska pitanja, iako im je nadomak, ostaje ipak u ravni kritike svojstvene pučkoj komediji, ali i to je ipak precharliekaufmanovsko doba, kada stvari nisu bile toliko rutinski meta, ali kada je postojao film kao PLAYER Roberta Altmana.

U tom pogledu, Blanc uspeva da napravi spoj jedne u suštini privatne fantazije koja ide tankom granicom između interne šale i nečega gde umetnik svoje lično interesovanje uspeva da transformiše u nešto univerzalno. U tome mu pomaže veoma raspoložena Carole Bouquet koja je spremna da se zeza sa svojim imidžom seks simbola i Bond-devojke neprekidno se krećući linijom između dekonstrukcije i reafirmacije svog imidža.

No, ne samo zbog #MeToo aspekta GROSSE FATIGUE ostaje film svog vremena koji danas sasvim sigurno ne bi bio tako visoko vrednovan kao tada. Pa ipak, u pogledu tempa, nekih rešenja, odoleo je zubu vremena i može se pogledati danas kao preteča stvari koje se danas rutinski rade, i na filmu i na televiziji.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment