Dan Gilroy je posle ogromnog uspeha NIGHTCRAWLERa došao u poziciju kakvu u Holivudu nikada nije imao, negde u ravni svog uspešnijeg brata Tonyja, i krenuo je da pravi filmove koji su čudan spoj studio formule i njene dekonstrukcije, gde na kraju nisam do kraja siguran koliko je to sve namera, a koliko je prosto vezano za stasavanje na studio projektima.
ROMAN J. ISRAEL, ESQ. je bio prvi, blaži primer toga, a VELVET BUZZSAW koji je potom usledio je radikalniji. Naime, Dan Gilroy pravi filmove koji su u pojedinim aspektima veoma oslonjeni na holivudske studio formule a u nekim drugim žele da ih prevaziđu. U ovom slučaju ovo je star vehicle, pravljen za Denzela, koji ipak pokušava da stavi karakter u prvi plan, počev od naslova, a da zaplet bude bitan ali sekundaran i da sebi dozvolu neku slobodu u zapletu, u smislu da junak ne mora kroz ceo film imati isti cilj, da ima neke manje i veće transformacije, da ne mora imati konstantnog antagonistu i sl.
I Gilroy to uspeva, međutim sve ono gde odstupa od formule stvara određeni šum, naprosto jer je se u nekim fundamentalnim stvarima previše drži. Otud, ROMAN J. ISRAEL, ESQ. je "film sa greškom" jer naprosto osećamo tu njegovu raspolućenost, tu borbu formule i njenog zaobilaženja. Međutim, sa Denzelom u glavnoj ulozi, i sporednom ekipom koja ima jak star wattage jer je predvodi Colin Farrell, to nije previše ni bitno.
Kad je Denzel tu, i kad je u ovoj meri posvećen, prija i ono što je formula i ono što je odstupanje od nje i on drži film na okupu, i omogućuje Gilroyu da ubacuje razne zanimljive felšove sa raznih strana i okuša se kao autor nekonvencionalnog pravnog trilera, dakle u žanru koji je njegovog brata izveo u stratosferu sa MICHAEL CLAYTONom.
ROMAN J. ISRAEL, ESQ. je manje pretenciozan, a naslovni junak je zanimljiv. Uz odlične losanđeleske lokacije i vibrantnu fotografiju Roberta Elswitta koja uspeva da pronikne u artificijelnost elegantnog miljea advokatskih kancelarija i kostima, Gilroy uspeva da napravi film u kom doduše Denzel više pomaže njemu nego što je obrnuto, iako se to očekuje, ali na kraju priče, ostaje sa filmom vrednim pažnje, pre svega na nivou lika, ali u nekim segmentima i na nivou priče.
ROMAN J. ISRAEL, ESQ. sam gledao u kraćoj verziji, nastaloj za bioskope posle kritika upućenih dužoj koja je imala premijeru na festivalima.
* * * / * * * *
No comments:
Post a Comment