Wednesday, July 18, 2012

MIDNIGHT

Pogledao sam MIDNIGHT Mitchella Leisena, jednog od najpotcenjenijih reditelja klasičnog Holivuda. MIDNIGHT je seminalna romantična komedija iz 1939. godine koju su napisali Charles Brackett i Billy Wilder, ali sam humor i način vođenja priče u njoj nije još uvek usavršen kao u nekim njihovim delima koja će nastati ubrzo potom. Rekao bih da ovaj film zapravo ima snažan evropski senzibilitet, uostalom Wilder ne samo da je došao iz Evrope već je i svoj rediteljski debi imao u Nemačkoj odnosno Francuskoj sa filmovima koji su imali izraziti evropski senzibilitet. Koliko god danas Wilder bio oslonac holivudskog pogleda na film i temelj tog izraza, čini mi se da bi njegova karijera išla potpuno drugim putem da je ostao u Evropi.

Wilderova opsesivna tema sudara Starog i Novog sveta je tu, ali upliv francuskog poetskog realizma koga ima u ponekim segmentima Leisenovog postupka ali i scenarija, stvari samo usporava i odmiče od glavne priče.

Claudette Colbert, John Barrymore i tada mladi Don Ameche su odlična glumačka podela, i Leisen ih u skladu sa svojim senzibilitetom lepo spaja sa zanimljivim kostimima i ambijentima.

Isto tako glavni konfliktni nisu onoliko izoštreni i precizni kao u kasnijim radovima u ovom žanru a odnosi među likovima nisu dovoljno pripremljeni.

Međutim, u kontekstu onoga što je romantična komedija ovog tipa bila 1939. godine, MIDNIGHT je značajan film svog vremena iz koga su se izrodili neki naprosto bolji filmovi. Upravo zbog tog istorijskog značaja MIDNIGHT ima status klasika ali ga kao gledalačko iskustvo ipak ne opravdava.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment