Monday, September 14, 2009

UOMINI SI NASCE POLIZIOTTI SI MUORE

Pogledao sam UOMINI SI NASCE POLIZIOTTI SI MUORE Ruggera Deodata. Ovo ja nazivam pravom italo preradom američkog izvornika. Ovaj film iz 1976. godine vrlo brzo reaguje na američke trendove, kopira ih do izvesne granice i onda ih transformiše u skladu sa onim što Italija može da ponudi.

U Italiji su u vreme izlska ovog filma već nastajali policijski filmovi u kojima su građani ili nekorumpirani policajci uzimali zakon u svoje ruke, i to je bila jedna od refleksija nepoverenja građana u sistem, slično onome što se dešavalo i u Americi sa naslovima kao što su DIRTY HARRY, WALKING TALL ili SERPICO. Međutim, kako su u Americi ovi mačo filmovi počeli polako da klizaju u parodiju i intenzivan homoerotizam sa uvođenjem koncepta dueta detektiva, što je najočitije u filmovima BUSTING i FREEBIE AND THE BEAN, taj uticaj je dospeo i do Italije. U tom smislu, iako je DIRTY HARRY na neki način granddaddy ovakvih filmova, mislim da on nije parava refrenca za bazični uticaj. UOMINI SI NASCE POLIZIOTTI SI MUORE se pre svega nadovezuje na FREEBIE AND THE BEAN.

Čitao sam negde da je Fernando Di Leo, jedan od scenarista ovog filma, i jedan od najvažnijih velikana italijanskog policijskog filma, prvobitno čak i nameravao da glavni junaci, policajci pripadnici tajnog odreda budu gej, ali da je ta ideja odbačena kao preekstremna iako je u mnogim segmentima filma ostala prisutna. To je apsolutno uticaj BUSTINGa i FREEBIE AND THE BEAN čiji je homoerotski naboj toliko snažan da čak u pojedinim deonicama postaju homofobni.

Ovde junaci imaju vrlo istaknutu libidinalnu ekonomiju. Njihovi napadi na žene su groteskno prenaglašeni i gotovo uvek podrazumevaju da oni nastupaju u paru, žive sami u stanu i voze se zajdno na motoru, pripijeni jedan uz drugoga. Čak i da sami junaci u trenutku kada se film dešava nisu svesni da su gej, pitanje je trenutka kada će im se "mačevi ukrstiti". Tome svakako doprinosi i njihov istovremeno nežan i mačo izgled koji je prenaglašen do granice potpune homoseksualnosti. Siguran sam da, ako tome dodamo i navodnu Di Leovu izvornu nameru, ništa od ovoga nije slučajno.

Isto tako kao u FREEBIEu, osnovni sukob sa negativcem, kao i sam negativac zapravo i nije previše bitan. Negativac sam po sebi nije loš, čak je u pojedinim aspektima i zanimljiviji od proseka, ali on deluje nešto slabije jer naprosto sam po sebi nije važan za priču, što je protivno DIRTY HARRY tradiciji pošto je u njoj negativac ne samo važan za priču nego je i dorastao glavnom junaku.

U UOMINI SI NASCE POLIZIOTTI SI MUORE, negativac je tu samo zato da bi borba ove dvojice junaka protiv zločina imala neku vrstu zaokruženije forme, no ni postojanje centralnog negativca ne pomaže u borbi protiv suštinske epizodičnosti ovog filma.

Međutim, epizodičnost ovog filma nije ni najmanji problem, pošto su epizode pre svega izuzetno zanimljive i inventivne a Deodato nudi svež rediteljski pogled na stvari pošto akciju čini brutalnijom i inventivnije postavljenom od tipičnih akcionih reditelja kao što su u tom trenutku bili Enzo Castellari i sl. Naravno, niko ne spori da je Enzo znao znanje, ali Deodato je prišao akciji na drugi način, sa izvesnim čak i horor elementima, dosta radnog procesa, buildupa, postavljanja situacija, dramaturgijom ubistva svakog pojedinačnog negativca ili slučajnog prolaznika, sa dosta dokumentarističkim pristupom snimanju stuntova, i to je dalo filmu naročitu svežinu.

Ne čudi što je Deodato radio horor, jer kako sam već milion puta napomenuo, okosnicu modernog akcionog filma kakvim ga poznajemo, čine upravo filmovi reditelja koji su radili horore pre akcijaša. U Deodatovom konkretnom slučaju, on nije pre ovog filma snimio svoje ključne naslove u žanru horora, ali svakako se potom u hororu najbolje iskazao, i koreni toga se mogu videti i u vrhunskoj filmskoj pismenosti i svežini njegovog pristupa policijskoj akciji ovde.

Film je snimljen sa malim budžetom ali ni u čemu ne oskudeva jer je maestralno snimljen. Gledao sam neku kopiju u kojoj svetlo nije baš matchovano iz kadra u kadar ali kapiram da je to popravljeno na nekim novijim DVDovima. Ako nije, sigurno će biti popravljeno na nekim drugim izdanjima.

U svakom slučaju UOMINI SI NASCE POLIZIOTTI SI MUORE je baš delight kako za ljubitelje Euro Crime filmova tako i za ljubitelje 70s krimića generalno jer ovo je film nastao u periodu kada Holivud još uvek nije imao apsolutni monopol.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment