Saturday, August 1, 2009

MISBEGOTTEN

Reprizirao sam MISBEGOTTEN Mark L. Lestera po scenariju Larry Cohena. Iako je ovaj film snimljen po romanu, u suštini Cohen u njemu završava svoj triptih filmova o psihopatama koje progone trudne žene. Taj triprih je započeo tačno 30 godina pre ovog filma sa DADDY GONE A-HUNTING a zatim je par godina pre imao Hickoxov INVASION OF PRIVACY. Cohen je poznat kao scenarista koji uzme jednu premisu i onda je muze do iznemoglosti a njemu su trudnoća i novorođenčad draga tema i mimo ova tri filma.

U tom smislu, nisam čitao roman koji je Cohen adaptirao, ali u svakom slučaju, nezavisno od source materiala, reč je o filmu koji je potpuno u Larryjevom kanonu. Ono što je još važnije jeste to što je MISBEGOTTEN jedan od najboljih Cohenovih scenarija u karijeri. Ovo nije scenario nekih naročito senzacionalnih koncepata, naročito ne u odnosu na neke od Larryjevih oportunijih naslova, međutim, reč je o filmu koji se izdvaja po tome što ima junake koji nisu naivni i nisu budale, imaju motivaciju i situacije u koje upadaju sagledavaju lucidnije nego u mnogim trilerima ove vrste. Ono što je jeoš zabavnije jeste to što Cohen postavlja junake u niz klišetiziranih situacija iz stalker/slasher domena i svaku od njih upravo osvežava time što se junaci ponašaju pametnije od tipičnih filmskih junaka čija naivnost pokreće priču napred.

U tom smislu, ovo je scenario koji ide putanjom koja nam je naizgled poznata ali je do sada nismo prešli sa ovako pribranim junacima i to čini priču izuzetno interesantnom.

Ono što kod Cohena u većini slučajeva postoji jeste idejni aspekt filma pa ne čudi da je njegov opus oduvek privlačio kritičare poput Bogdana Zlatića kojima su ideologija i religija često bitniji od same dramaturgije. U ovom konkretnom trileru, ideološke premise su vrlo horor. Glavni junaci bivaju kažnjeni zato što ne prihvataju prirodne zakonitosti već žele da idu na veštačku oplodnju čime sebi navlače psihopatu na vrat i otvaraju vrata užasa koji nema kraj. Štaviše, ako analiziramo Cohenov moralizatorski pristup premisi, čini se da je u ovom slučaju moraliziranje malo ovrdone čak i za one najsklonije moralizaciji. Naime, u ranijim filmovima, Cohen je više koketirao sa kaznom za abortus, a veštačka oplodnja je u tom smislu kao motiv neistražena teritorija i nije kodifikovana kao abortus.

U svakom slučaju, Cohenov odličan scenario dobija solidan B-tretman od Mark L. Lestera. Iako je reč o relativno kamernoj priči, nažalost u ovoj fazi lesterova produkcija nije bila dorasla ovakvom scenariju. kad kažem da pšrodukcija nije dorasla ne mislim na novac i budžet koliko na produkciju u širem smislu, na ceo milje u kome je film nastao. Sasvim je sigurno da bi osim Kevina Dillona, Lester mogao da zameni sve ostale glumce u ovom filmu. dillon je dao naročitu ranjivost svom psihopati, što ovaj glumac i inače radi, ali ostatak podele je bled i tanak. isto važi i za lokacije. Čini mi se da se Lesterov redovni saradnik i major league DP Mark Irwin mogao nešto bolje snaći u ovom filmu.

Da je film imao upečatljivije glumce i interesantnije lokacije, siguran sam da bi ga snaga Cohenovog scenarija uzdigla iznad cable/DTV miljea u kome je ostao. Iako na IMDB ima suludo nisku ocenu, na svu sreću online kritika je prepoznala njegove kvalitete i MISBEGOTTEN danas stoji kao film koji prijatno iznenađuje sve oni koji ga pogledaju.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment