Monday, May 17, 2010

THE RISE AND FALL OF LEGS DIAMOND

Pogledao sam THE RISE AND FALL OF LEGS DIAMOND Budda Boettichera, gangsterski film iz 1960. godine sa kojim je Warner Bros želeo da se malo vrati na teren žanra u kome je bio jako uspešan tokom tridesetih i četrdesetih.

Boetticher je poznat po svojim klasičnim vesternima i vrlo je zanimljivo kako se snalazi u uslovima urbanog gangsterskog filma. U urbanom miljeu, njegov rediteljski postupak je i dalje jasan i sveden, reklo bi se da je za nijansu slabiji u savladavanju drugog plana i stvaranju ubedljive atmosfere rekonstrukcije epohe. U izvesnom smislu svet u kome se dešava njegov film deluje blago artificijelno, reklo bi se čak i arhaično, iako objektivno gledano, filmovi tog tipa, dakle crno-beli filmovi B-profila tog perioda manje više izgledaju tako. Ipak, reklo bi se da se u tom periodu, u koloru i u drugim žanrovima naprosto dešavaju uzbudljivije stvari.

1957. godine, Don Siegel je snimio BABY FACE NELSONa u kome su se direktno preplitali eros i tanatos, kriminal i seksualna tenzija a LEGS DIMANOND je produžetak te energične linije.

Boetticherov film ima paklen tempo i slično sociopati u centru Siegelovog filma kog igra Mickey Rooney, i Budd pravi vrlo kompleksan lik Legsa Diamonda koji je istovremeno bolesno ambiciozan, podmukao, spreman na svaku vrstu zloupotrebe da bi došao do cilja ali i impozantno usamljen u svojoj borbi što je u suštni i jedina kopča preko koje se gledalac može identifikovati sa njim. Ray Danton koji igra Diamonda i koji nije velika zvezda, vrlo dobro uspeva da spoji simpatičnu spoljašnjost i neizlečivu ambiciju svog junaka. Danton upravo zbog odsustva neke prepoznatljive magnetičnosti jer se u svojoj karijeri nije nametnuo kao prava zvezda i pozitivac uspeva da plasira tu ambivalentnost lika.

U tom smislu, iako gledalac tokom filma uspeva da razvije određenu simpartiju za Legsa Diamonda, kada se sve uzme u obzir Boetticherov film je daleko od sentimentalnog prikaza gangsterskog života.

Sasvim je sigurno da LEGS DIAMOND u svoje vreme nije bio naročito bitan naslov u filmskim tokovima jer su se tada već dešavale neke druge stvari u kinematografiji. Ali, sada, 50 godina kasnije, stoji kao značajan film značajnog autora iz koga štošta može da se nauči.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment