HELENA RANTA - SODAN VIIMEINEN SANA je film u kom je Elli Rintala pokušao da prikaže antologijske avanture Helene Rante u predigri za NATO agresiju 1998. odnosno 1999.
Iskreno govoreći, ovaj film dolazi pred mene kao jednog od onih gledalaca kojima kreće da curi slina na pomen Račka i cele te priče jer mi nju znamo jako dobro, njeno lice, naličje i detalje. Međutim, isto tako ovaj film dolazi u trenutku vrlo intenzivnih dejstava izraelske vojske u Pojasu Gaze, gde istini za volju, sve ono što su bili ratni zločini na prostoru bivše SFRJ tokom devedesetih, deluje kao dečja igra, a osuđenici iz Haga kao pičkice koje treba da se pokriju ušima sad kad se vidi kako proverbijalni Musa "dere jarca". Otud, jako je teško gledati ovaj film a ne pomisliti koliko je negde naivno to što mi polemišemo o tome da li su borci OVK ubijeni pa doneti, da li su stradali u borbi ili egzekuciji i slične "tričarije" od kojih je nama zavisila sudbina države a danas se to ne bi ni otvorilo kao pitanje recimo u Ukrajini ili Gazi.
No, slučaj Helene Rante je takav-kakav je, a reditelj Elli Rintala pošteno govoreći misli da je to onako, nešto umereno zanimljivo, i ne peni na način kako bi penio neko ko je otkrio neki foul play.
Štaviše, Elli Rintala dosta relaksirano iznosi i iskaz Danice Marinković koja je kao istražni sudija izlazila na teren u Račku, i sve ono što je deo sive zone tog slučaja, relativno komotno donosi, bez nekog žara da nam otkrije nešto bitno. Ima tu čak i suđenja Miloševiću gde je on naterao Rantu da defanzivno objašnjava kako je ona "samo patolog".
Dakle, nekog žara nema jer u suštini ovaj film ni ne pokušava da nešto naročito aktivno debunkuje Račak. Film otprilike kaže da postoje dve strane. Ali onda kada kroz slučaj ubistva Bajrama Keljmendija uveže Helenu Rantu i Danicu Marinković nekako i poentira da je Kosovo u suštini "završena priča" i da možda Račak nije bio onakav kako je rečeno, ali nije bio ni bitno drugačiji.
Nezavisno sad od ovih meditacija o srpskoj istini bolnoj i neizrecivoj, o novim i brutalnijim načinima borbe sa islamističkim faktorom u odnosu na one koji su primenjivani kod nas, ovaj film je estetski zanimljiv jer zapravo ja nikada ranije nisam gledao materijal na ovu temu koji je do te mere nonšalantan, koji je do te mere "no biggie".
Film je nenametljiv, i nije lenjo realizovan, išlo se na teren, skupljena je arhiva, ali na kraju, jedini utisak koji imam je da Elli Rintala napipava da oko Račka možda nije sve bilo baš čisto, ali u suštini bilo je sve kako treba, iako je zapravo na kraju sve bilo kako mora. Otud, moguće je da me je ta generalna smirenost sagovornika i samog autora u postupku zbunila.
Chexploitation fanovi će sigurno u nekim scenama prepoznavati jak antisrpski vajb, tipa patolozi-lažovi ili bar patolozi-neznalice oko Klečke. Mene to nije toliko trigerovale jer ima dosta arhive koja pokazuje da je tada naša infrstruktura bila u fazi truljenja na celoj teritoriji Srbije a naročito na Kosovu. Čak ni Helena Ranta ne uzima našim patolozima za zlo neke priče koje su tu probali da prodaju pa ih je pobila DNK analiza. Stoga, čini mi se da film nije inicijalno čisto antisrpski ali je dovoljno spakovan u tom duhu da ga ulovim na Al Jazeeri.
U suštini, ovo je zapravo prevashodno televizijski materijal, no tretiram ga kao film jer je bio na festivalima.
* * 1/2 / * * * *
No comments:
Post a Comment