Reprizirao sam A BULLET FOR THE GENERAL Damiana Damianija. Ova verzija koju sam sada gledao je ona srednje dužine koja je i najrasprotsranjenija, a sada više ne mogu da se setim koju sam gledao na VHSu međutim u svakom slučaju verovatno nije bila ona surovo skraćena od 77 minuta koja se svodi samo na akciju i nasilje.
A BULLET FOR THE GENERAL mi i na drugo gledanje stoji kao jedan od najboljih špageti vesterna ikada. Ako ostavimo Leoneove vestern-opere na stranu sa visokoestetizovanim Clintom Eastwoodom i nekim rešenjima koja su obeležila savremeni film u celini, što ih prirodno čini nedodirljivim, A BULLET FROM THE GENERAL je verovatno najbolji špageti vestern snimljen "na zemlji", van Leonovog panteona.
U određenim stvarima čak, Damianijev film je daleko kompleksniji od Leoneovog jer se mnogo više društveno angažuje i u sebi sadrži rafiniranije psihološke nijanse. Otud je i prirodno da je Leoneov opus uradio sve one grube radove u ime špageti vesterna a da su Damianiju prepušteni finiji radovi.
Za razliku od američkog vesterna, A BULLET FOR THE GENERAL započinje da sprovodi formulu belca koji pomaže "urođenicima" u borbi protiv kolonijalizma, ali je ne rašava na način koji je Holivud uspostavio. Damianijev gringo u tom smislu jeste misteriozni BLondie koji počinje iz pozicije hladnokrvnog oportuniste a završava kao kapitalista naivne ubeđen u snagu svoje prepredenosti. Lou Castel nije prvoklasna faca za ovu ulogu i Leone je imao sreće da njegove Gringose igraju Clint Eastwood i James Coburn.
Međutim, glavni junak zapravo je Gian Maria Volonte, junak koji počinje kao blentavi odmetnik sa simpatijama prema revoluciji, evoluira u oportunista zavedenog kolonijalnom prepredenošću i završava ponovo kao odmetnik koji umesto hleba savetuje sirotinji da kupuje dinamit.
Evolucija ovih junaka data je kroz priču o Amerikancu koga odmetnici otimaju/uvode u svoju bandu koja se istovremeno bavi opiranjem vladinim snagama i otimanjem njihovog oružja koje planira da proda revolucionarima.
U stilu punokrvnog političkog filma, Damiani preuzima jednu žanrovsku matricu i koristi je da prevaziđe ideološke postavke žanra i prenese svoju poruku ali za razliku od većine politićkih filmova, snima briljantan vestern, i žanrovsku matricu sprovodi do kraja na jedan izvanredan način. Otud A BULLET FOR THE GENERAL danas mnogo više i znamo u istoriji kao najbolji špageti vestern nego kao politički film. Međutim, domet u okvirima vesterna ne znači da se politička dimenzija može zanemariti.
Damiani je ovog puta snimio jedan od filmova kome sve ide u korist, od glumačke podele do lokacije i doprinosa autorske ekipe. Ne znam sa kolikim pretenzijama je sniman ovaj film ali čini se da su Damiani i ostatak ekipe bili svesni da imaju dobar materijal u rukama. Uostalom, činjenica da ovaj film egzistira u tri verzije pokazuje koliko Italijani umeju da budu beskrupulozni prema svojim filmovima.
Uz DUCK YOU SUCKER ovo je po meni najznačajniji Zapata Western, premda verovatno fanovi Sergio Corbuccija smatraju njegove radove ključnim u ovom podžanru.
* * * 1/2 / * * * *
A BULLET FOR THE GENERAL mi i na drugo gledanje stoji kao jedan od najboljih špageti vesterna ikada. Ako ostavimo Leoneove vestern-opere na stranu sa visokoestetizovanim Clintom Eastwoodom i nekim rešenjima koja su obeležila savremeni film u celini, što ih prirodno čini nedodirljivim, A BULLET FROM THE GENERAL je verovatno najbolji špageti vestern snimljen "na zemlji", van Leonovog panteona.
U određenim stvarima čak, Damianijev film je daleko kompleksniji od Leoneovog jer se mnogo više društveno angažuje i u sebi sadrži rafiniranije psihološke nijanse. Otud je i prirodno da je Leoneov opus uradio sve one grube radove u ime špageti vesterna a da su Damianiju prepušteni finiji radovi.
Za razliku od američkog vesterna, A BULLET FOR THE GENERAL započinje da sprovodi formulu belca koji pomaže "urođenicima" u borbi protiv kolonijalizma, ali je ne rašava na način koji je Holivud uspostavio. Damianijev gringo u tom smislu jeste misteriozni BLondie koji počinje iz pozicije hladnokrvnog oportuniste a završava kao kapitalista naivne ubeđen u snagu svoje prepredenosti. Lou Castel nije prvoklasna faca za ovu ulogu i Leone je imao sreće da njegove Gringose igraju Clint Eastwood i James Coburn.
Međutim, glavni junak zapravo je Gian Maria Volonte, junak koji počinje kao blentavi odmetnik sa simpatijama prema revoluciji, evoluira u oportunista zavedenog kolonijalnom prepredenošću i završava ponovo kao odmetnik koji umesto hleba savetuje sirotinji da kupuje dinamit.
Evolucija ovih junaka data je kroz priču o Amerikancu koga odmetnici otimaju/uvode u svoju bandu koja se istovremeno bavi opiranjem vladinim snagama i otimanjem njihovog oružja koje planira da proda revolucionarima.
U stilu punokrvnog političkog filma, Damiani preuzima jednu žanrovsku matricu i koristi je da prevaziđe ideološke postavke žanra i prenese svoju poruku ali za razliku od većine politićkih filmova, snima briljantan vestern, i žanrovsku matricu sprovodi do kraja na jedan izvanredan način. Otud A BULLET FOR THE GENERAL danas mnogo više i znamo u istoriji kao najbolji špageti vestern nego kao politički film. Međutim, domet u okvirima vesterna ne znači da se politička dimenzija može zanemariti.
Damiani je ovog puta snimio jedan od filmova kome sve ide u korist, od glumačke podele do lokacije i doprinosa autorske ekipe. Ne znam sa kolikim pretenzijama je sniman ovaj film ali čini se da su Damiani i ostatak ekipe bili svesni da imaju dobar materijal u rukama. Uostalom, činjenica da ovaj film egzistira u tri verzije pokazuje koliko Italijani umeju da budu beskrupulozni prema svojim filmovima.
Uz DUCK YOU SUCKER ovo je po meni najznačajniji Zapata Western, premda verovatno fanovi Sergio Corbuccija smatraju njegove radove ključnim u ovom podžanru.
* * * 1/2 / * * * *
No comments:
Post a Comment