Tuesday, October 6, 2009

ROMAN POLANSKI: WANTED & DESIRED

Dugo sam se kanio da gledam ROMAN POLANSKI: WANTED & DESIRED Mirne Zenovich i sad me je ova afera fasttrackovala da ga pogledam. Krajnji utisak je da se radi o vrlo zanimljivom filmu koji prikazuje čitav slučaj iz svih mogućih vizura i ostavlja gledaocu da sam donese svoje zaključke. Ono što je meni lično bilo potencijalno najspornije jeste pokušaj da se Romanovo ponašanje poveže sa pričom njegovih filmova, i toga u filmu ima, ali pre svega iz vizure javnog tužioca a ne autora filma. Meni je lično ta teza o Samanthinom kao inscenaciji Romanovih opsesivnih scena potpuno idiotska, i na svu sreću, autori ne idu tom linijom premda deo atmosfere grade i na insertima iz filmova.

Naravno, svako sada može da ima svoje utsike, a moj je da ovaj film zapravo pokazuje kako je Polanskog izneverio pravni sistem koji je suštinski bio koncipiran tako da neko ko je dovoljno bogat i moćan kao on može da se izvuče sa čim god hoće. Uloga medija je tretirana kao negativna, međutim, zar nisu mediji na neki način sastavni deo njegove profesije, popularizacije njegovog rada i njega kao ličnosti? Zar u krajnjoj liniji, isti ti mediji nisu upravo i zaslužni za njegov status u javnosti i društvu, i seriju nekažnjenih zavođenja drugih maloletnica na čelu sa Nastassjom Kinski?

Rezoni i strahovi koje gaje Polanski i njegova okolina su potpuno dekadentni a pravne zloupotrebe i razne vansudske nagodbe koje su se dešavale su uglavnom išle u njegovu korist i bile su koncipirane tako da on ne robija ili da minimalno bude lišen slobode. Konačno, situacija u kojoj se on opredelio da pobegne takođe se svodila na par meseci robije, u uslovima u kojima su upravnici zatvora (kao što je već pokazao slučaj u Chinu) maksimalno predusretljivi.

Ono što je meni u svemu najšokantnije jeste stvaranje generalne atmosfere u kojoj Polanski može da seksualno opšti sa trinaestogodišnjakinjom za koju zna da je trinaestogodišnjakinja, a zato istovremeno ne sme da se deranžira dalje maltene ni dana. Cela priča o Holokaustu i smrti Sharon Tate kao trauma zaista ne opravdava njegovo ponašanje prema ovoj devojčici? Zašto ga ta trauma nije oplemenila nego mu je dala iluziju da može da radi šta hoće.

Ni ovaj film ne ulazi u ove očigledne paradokse, ali barem ne staje iza njih kao nedavna peticija koju su masovno potpisali evropski reditelji.

U tom smislu, WANTED & DESIRED je neočekivano odmeren i zato je reč o vrlo interesantnom ostvarenju, naročtio ovih dana.

* * * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment