Robert Rodati je pisao scenario za film SAVING PRIVATE RYAN Stevena Spielberga i tu se nametnuo kao go-to guy za vojne i ratne filmove. Posle toga napisao je PATRIOT za Rolanda Emmericha sa Melom Gibsonom da bi na kraju kreirao seriju FALLING SKIES za Spielberga kao producenta.
Rodat je u SAVING PRIVATE RYAN pisao priču o Drugom svetskom ratu, u PATRIOTu o Američkoj revoluciji a u FALLING SKIES o oslobodilačkom ratu pregaženog čovečanstva protiv vanzemaljaca.
ID4 spada u red filmova koji ostali bitni za popularnu kulturu i kao oživljavanje jedne bitne koncepcije starinskog B-filma u A maniru, mada istini za volju više A- maniru nego onom koji je nabacio Spielberg u vreme JAWS.
Za skromnih 75 miliona dolazar čalk i za to vreme, ID4 je postigao globalni uspeh, izbacio Willa Smitha u status superstara i postao seminalni film kome se vraćamo kao referenci. To mi je bilo oduvek zanimljivo jer je zapravo ova stereotipna priča jedna od skromnijih ekranizacija ovog koncepta koje sam gledao, ali očigledno se tu spojilo nekoliko bitnih faktora. Prva instanca rušenja raznih landmarka uređena sa novim specijalnim efektima - i s druge strane zaista galvanizujuća rola Willa Smitha. To je bilo dovoljno da ovaj film postane bitn deo popularne a smim tim i opšte kulture.
Natavak RESURGENCE izašao je 20 godina kasnije i govori o svetu dve decenije posle prvog filma. Kako je prvi film postao referenca u napoj komunikaciji tako je i RESURGENCE veoma tropey sa pitanjem - zašto nikad vanzemaljci ne pozovu pojačanje.
E pa, eto pozvali su. Nisu oni sve što su imali poslali na Zemlju. Naprotiv bili su rasuti šitom kosmosa te je sad stigla druga i jača ekipa.
Ali i Zemljani su spremni za otpor. U 2016. godini ovog sada alternativnog tajmlajna, Zemljani su ovladali tehnologijom koja je zarobljena u ratu i izgradili su moćnu vojsku za odbranu. Međutim vanzemaljci računaju na to.
Od Roberta Rodata i celokupnog iskustva serija koje su se desile u međuvremenu Emmerich i Devlin uzimaju neke koncepte kao što je još jedna vanezemaljska sila koja se bori sa istim neprijateljem i benevolentna je prema nama, a formalno sada je ovaj film maltene spejs-opera, sa sve blomkampovskim detaljima afričke nacije koja je godinama morala da se kolje sa vanezamljcima na svojom zemlji.
Emmerichovi filmovi obično dobro počnu. ovaj nije izuzetak.
Problem je u tome što ovde nema Willa Smitha. Čak i Hemsworth kog ima nije Chrisa nego Liam, dakle onaj manje dobar, i sve to već negde na pola filma ulazi u stagnaciju i reciklažu.
Drugi problem je što su prizori i specijalni efekti impresivni ali to danas gledamo po nekoliko puta godišnje u Marvelovim filmovima i to više nije novo i ekskluzivno kao što je bilo onomad.
U tom smislu, ne samo da ima neke delove zapleta kao FALLING SKIES - RESURGENCE ima i utisak nečega što deluje kao nastavak bioskopskog blokbastera kom su izvađeni zubi.
Bez zvezde kao Smith i bez senzacije proistekle iz efekata, ono što dobijamo je samo Emmerichov pošten nastup kome se nema šta mnogo zameriti, i reciklirana priča koja ni prvi put nije bila briljantna, ali je barem bila dovoljno ikonična da bude citirana u BABYSITTERu.
U ID4 su otprilike u fazi da je i oni citiraju maltene, i svest o tome da je sve sequel je toliko jaka da na kraju poklapa inače pošten Emmerichov rad.
Zato za ovo možemo reći da je pošteno, ali da je prvi film iako zapravo nedovoljno dobar ipak neponovlji.
Da li bih ovo gledao i dalje? I još? Pa, možda i bih, ali kao sada kod kuće jer sam ovjaj film popustio u bioskopu i zaboravio da je postojao, dok ga nisam video na TVu. Dakle nisam ga ni skinuo kad se pojavio dobar rip. Nisam imao minimum inicijative da ga pogledam. A onda mi je bilo merely OK. To svakako nije utisak koji blokbaster treba da proizvede.
* * 1/2 / * * * *
No comments:
Post a Comment