Sunday, March 16, 2014

ATOMIC WAR BRIDE

Pogledao sam ATOMIC WAR BRIDE, američku verziju filma RAT Veljka Bulajića. Ova verzija je kraća od one koju je Bulajić proizveo za jugoslovensko i evropsko tržište, odnosno verovatno je sužena u odnosu na "umetničku" verziju i formulisana je kao exploitation.

Zvučna slika je bitno i prilično vešto izmenjena u odnosu na ono što je verovatno bio originalni zapis i prvi utisak koji ATOMIC WAR BRIDE ostavlja jeste da zaista igleda kao strani film. U pojedinim ulogama se vide naši poznati glumci poput Bate Živojinovića npr. međutim u glavnoj ulozi je Antun Vrdoljak koji izgleda zapadnjački, kao mladi Kirk Douglas, njegovu nevestu igra poljska lepotica Ewa Krzyzewska a Beograd je snimljen kao prestonica neke imaginarne države u orvelovskom duhu.

Priča je prilično jednostavna i nažalost ne donosi puno sadržaja, drame ili preokreta iako je potpisuje ćuveni scenarista iz epohe neorealizma Cesare Zavattini. Problem scenarija je pre svega u tome što ima vrlo jednostavnu melodramsku osnovu koja je u principu karakteristična za politički film, međutim ono što je nadgradnja u pogledu geopolitičke kritike ili satire nije dovoljno razrađeno tako da na kraju ta priča deluje kao da je Bulajić odlučio da ispriča samo ono što je kostur filma a ne nešto više. To deluje dosta atipično ako imamo u vidu da je Bulajić u ovo vreme još uvek bio vrlo ozbiljan reditelj, ali je očigledno njegovo koketiranje i sa režimom i sa strancima počelo da da opterećuje rediteljski postupak.

Otud je zanimljivo da je RAT u istoriji našeg filma često nazivan "filmom katastrofe" odnosno "filmom katastrofom", ali je u Americi ta njegova promašenost tretirana na potpuno drugačiji način i stekao je svojevrsni kultni status kako kroz izdanje Something Weird Videa tako i kroz citate u nekim dokumentarcima na temu exploitation filma u ovoj epohi.

Zavattinijev scenario je ravan, govori o mladoženji koji mora da ode u rat bukvalno na dan venčanja i taj rat eskalira u puni nuklearni sukob dok on pokušava da pronađe svoju nevestu.

Iako se može reći da je RAT svojevrsna anticipacija Kubrickovog STRANGELOVEa, film sa mejnstrim kapacitetom koji pokušava da osudi svet međusobnog nuklearnog uništenja, Bulajić se samo dotiče farse ali je ne razrađuje pomnije, i jedan od razloga takvog krajnjeg rezultata je puno emotivno ubeđenje sa kojim je film igran.

Otud, iako produkciono i po miljeu iz kog dolazi reditelj RAT deluje kao predak STRANGELOVEa nažalost mnogo više je reč o filmu-savremeniku raznih nuclear scare filmova koji su nastajali u Americi u to vreme.

Dizajn filma je vrlo sveden i zanimljiv. Interesantno je kako Bulajić uspeva da stvori utisak kao da se film zbilja dešava u nekoj imaginarnoj zemlji, čak ni same uniforme ne sugerišu da li je reč o nekom komunističkom ili fašističkom društvu.

Izmeštanje priče iz realističkih okvira (pre svega u domenu geopolitike) učinilo je da on bude ponegde definisan kao SF. Međutim, rekao bih da ovaj film samo u tom pogledu ima elemente SFa. No, u kinematografiji koja oskudeva u tom žanru, može se ubrojati.

Nažalost,. izuzev NERETVE, ni posle nekoliko pokušaja Bulajić nije uspeo da ostvari ozbiljniju karijeru u inostranstvu, RAT je jedan od prvih pokušaja da to sprovede u delo...

* * / * * * *

No comments:

Post a Comment