Friday, February 15, 2013

A GOOD DAY TO DIE HARD

Pogledao sam A GOOD DAY TO DIE HARD Johna Moorea. Mislim da već ime ovog reditelja jasno sugeriše koji su dometi filma. Dakle, prilično je slab. Ali, pored toga ovo ime ipak ne pojašnjava najpotresniju istinu - A GOOD DAY TO DIE HARD je film na koji se nije računalo. John Moore je jedna od najenigmatičnijih figura savremenog Holivuda. Odanost studija Fox ovom upadljivo netalentovanom reditelju koji je vrlo retko uspevao da snimi isplative filmove deluje nejasno, a u slućaju novog DIE HARDa, rekao bih čak da je Moore možda bio i jedini faktor koji je Fox uneo u film kao element kontrole. Naime, Moore ima neku vrstu iracionalne iodanosti Foxa ali sa druge strane, on čak i kad je radio prestižne filmove to su bili projekti koji su rimejkovi, ekranizacije igara i slične stvari gde je dosta neprijatno rediteljima od integriteta. Kada se pogleda špica novog DIE HARDa na njoj se vidi da je film sniman vrlo malo u Americi, nešto malo u Rusiji i jao ugo u Mađarskoj, da su na špici većinom mađarska imena, da Amerikanaca skoro pa nema, da su specijalni efekti urađeni u Nemačkoj i to sve sugeriše da su producenti tražili zemlje koje kroz tax incentive stimulišu pružanje usluga stranim produkcijama. Uostalom, u slučaju DIE HARDa su bile angažovane i srpske firme i koketiralo se sa idejom snimanja ovde.

U franšizi DIE HARD, Fox očigledno nema samostalni kontrolni paket, ili više ni ne zna šta da radi sa njom i očigledno je da su Bruce Willis i njegov brat počeli da se jako mešaju u sve to, a broj raznih koproducenata i finansijera filma na špici sugeriše da je film finansiran mimo Foxovih ustaljenih kanala, otud i odluka da se štedi kroz maksimalno korišćenje tax incentivea. Rečju, iako nemam nikakvu potvrdu da je stvarno tako bilo, iako su kao reditelji pominjani i Nicolas Winding Redn i Joe Cornish, priča je tekla ovako - Fox je video da se Willis izborio za kontrolu nad filmom, i da je prikupio znatan deo finansija, delom bazirajući film na snimanju u zemljama koje imaju tax incentive. Kako bi izbegli totalni blam, poslali su Moorea kao garant da će film biti realizovan u okvirima nekih standarda i on je to manje-više uradio.

Produkcija nije tekla glatko, film je imao višenedeljnu obustavu snimanja na Foxovu inicijativu jer se mnogo odstupalo od scenarija, i malo po malo nastalo je to sa čime smo sada suočeni.

LIVE FREE OR DIE HARD je bio simpatičan i ambiciozan akcioni film na koji je silom nalepljena etiketa ove prestižne franšize koja je iza sebe ostavila tri briljantna ostvarenja i postavila jedan kanon koji su kasnije reprodukovali razni filmovi. Peti film je u najbolju ruku, rutinski, apsurdno isprazan i scenaristički potpuno ispušten akcijaš koji bi se mogao kao kvalifikovati kao Willisov minor work da ne nosu ovo ime.

Za razliku od čak i najderivatvnijeg DIE HARD derivata, ovaj film za početak u sebi nema nijednu od osnovnih premisa na kojima su se raniji nastavci bazirali - nema eksplicitne pretnje uperene protiv Willisa ili njemu bližnjih, nema motiva ucene i paklenog tempa koji proističe iz pokušaja da se spreči rad časovnika koji otkucava, nema Johna McClanea koji na kraju krajeva sam rešava slučaj. Nema ničega od obeležja koja su pripadala DIE HARDu i zbog kojih su ismevani njegovi epigoni.

Blagonaklon gledalac bi rekao da je novi DIE HARD priča o tome kako John McClane shvata kako mu sin nije propalica već Jason Bourne, ali ta teza je natetgnuta, naročito jer sina igra Jai Courtneay, momak koji je zalutao na teren povišenog magnetizma kojim se Willis već decenijama kreće. Renner je nasledio Damona u BOURNEu a možda će i Cruisea u MISSION: IMPOSSIBLE, dakle kreće faza predavanja štafeta u franšizama ali čak i da je sve ostalo u filmu dobro Jai ne bi bio dobar izbor.

Stepen promašenosti Jai Couretanya kao opredeljenja je toliko visok da bi se reklo kako Fox nikada ne bi dozvolio takav faul da se više pitao jer u ovom filmu on deluje kao ispošćeni Vin Diesel.

U glumačkoj podeli je za nas relevantan naravno Raša Bukvić koji se odlično snašao u velikoj ulozi negativca Alika koji je zapravo kao operativac na čelu "izvršenja zavere" protiv koje se McClane bori i ima solidan prostor i minutažu. Nažalost, filmmu ne nudi mogućnost da ostavi onaj utisak kakav su postigli Godunov ili Sadler u ranijim delovima. Od ljudi iz naše kinematografije prisutna je Bojana Nikitović kao autor takođe vrlo solidnih kostima. Šteta je dakle što ovaj kvalitetan rad nije uložen u bolji film kako bi afirmisao ove naše ljude.

Moore nije najveštiji reditelj tako da nijednu od bučnih i agresivnih akcionih scena koje su jedini adut filma ne uspeva da učini naročito napetom i uverljivom. Kao što ni u jednoj "mirnoj" sceni nema prave drame tako ni u akciji nema prave napetost. Ipak, film je dosta bučan i šaren, ima dosta rušenja i pucnjave pa samim tim jedino mu se ne može prebaciti da je dosadan.

Fox je verovatno vrlo dobro shvatio kakav film je proizveden i pustio ga je na Dan zaljubljenih u celom svetu day and date što je tokom leta urađeno i za četvrti deo jer će većina prihoda sigurno i doći sa tržišta van Amerike. Odabir datuma je mudar ne samo da bi bio counter-programming romantičnim sadržajima već i zato što se ispostavilo da parovi često idu na akcione filmove tokom ovog praznika jer se bioskop ispostavio kao čest "poklon za muškarce". Ako imamo u vidu socijalnu dimenziju odlaska u bioskop, film iz franšize je idealan "praznični dar" tako da ćemo videti da li će slabosti i loše kritike osakatiti ovaj film na blagajnama.

* * / * * * *

No comments:

Post a Comment