Novi UNIVERSAL SOLDIER: THE DAY OF RECKONING je ne samo najbolji film u serijalu UNIVERSAL SOLDIER što nije previše teško, ali nije baš ni lako, ako imamo u vidu da je prvi bio showcase na osnovu kog se Roland Emmerich probio u Americi. Film Johna Hyamsa je međutim nešto drugo, mnogo je bliži Gasparu Noeu kao reditelju i Aleksandru Radivojeviću kao scenaristi nego bilo čemu što su radili Emmercih, Van Damme ili Lundgren. Doduše, u ovom filmu Van Damme i Lundgren su pre svega garnirung, glavnu ulogu igra Scott Adkins, britanska akciona zvezda, Ben Affleck na steroidima, Avi Lernerov odgovor na izazove 21. veka. Njegov osnovni protivnik sa kojim ima tri izuzetno inspirisane borbe je Andrei "Pit Bull" Arlovski koji pratkično ne izgovara nijednu reč ali je otprilike onakav kako zamišljamo Ruse iz Garth Ennisovih stripova, nezaustavljiva mašina za ubijanje koja ne postavlja pitanja.
Film traje skoro dva sata i izuzetno je atmosferičan. Hyams poput Gaspara Noea u filmu ENTER THE VOID insistira na kadar-sekvencama. Nije bap ceo film iz jednog kadra ali se trudi da bude. Te kadar-sekvence su bliže Noeu nego recimo onome što radi Alfonso Cuaron u CHILDREN OF MEN jer i Hyamsova atmosfera, prigušenija, osvetljena treperacim neonima, dosta se insistira na treptajima, stroboskopskim efektima, golim telima, intenzivnim prizorima i THE DAY OF RECKONING nimalo ne ličli na tipičan akcioni film po svom vizuelnom identitetu i rtimu. Hyamsu je sigurno jako puno pomoglo što je film sniman u Luizijani a ne u Bugarskoj, i sada Amerika ponovo postaje lokacija za vlastite filmove. U eksterijeru ima nekoliko izvarednih scena, uključujući jako energičnu automobilsku poteru. Ipak se izgled Amerike nigde ne može slagati, naročito u eksterijeru.
Akcija je izvanredna. U UNIVERSAL SOLDIER REGENERATION, Hyams je nastojao da neke scene uradi iz jednog kadra, ali je film mahom bio konvencionalno kadriran. Ovde je akcija data što je više moguće integralno i izuzetno je nasilna, meci i tvrdi predmeti idu u glavu, amputiraju se delovi šaka i stopala,
Gaspar Noe je referenca na vizuelnom planu. Aleksandra Radivojevića sam pomenuo kao referencu na pripovedačkom nivou - ona naravno možda nije svesna, mada sumnjam da Hyams nije gledao SRPSKI FILM, međutim, u svakom slučaju čak i da nije konkretno vezana za njega jeste proistekla iz tog koncepta da se jednostavne filmske žanrovske forme prožimaju sa tradicijom stripa i prethodnih filmova u jednom edgy pravcu. Emmerichov prvi film je u sebi imao elemente SFa i horora i ti elementi su se posle izgubili tako da je UNIVERSAL SOLDIER postao akciona franšiza u kojoj je od horora ostalo samo to da je akcija izuzetno brutalna. Ovde međutim, imamo horor i SF atmosferu jednog "pronalaska" koji truli, koji za razliku od prvog dela i one scene kada oslobađaju taoce u hi-tech ambijentu, više nije nov, sada je svima poznat i raspada se. Tu je zaista prepoznatljiva linija BLADE RUNNERa po tom elementu raspadanja a APOCALYPSE NOW je film na koji se otvoreno referiše.
Hyams je snimio ovaj film kao 3D i za sada je izašao u Rusiji i Ukrajini gde je ostvario sasvim solidan rezultat. Čini mi se da ga čeka izlazak u bioskope u još nekoliko zemalja. Očigledno je da je sve svoje talente upregao kako bi se probio u bioskopsku ligu i bila bi prava šteta da to ne rezultira nekim bioskopskim aranžmanom. Naravno, i po budžetu i uslovima rada, THE DAY OF RECKONING nije običan DTV film, međutim, pošteno govoreći, američki film je ono što je na američkom tržištu a tamo ipak jeste DTV sa nekim limited izlaskom u bioskope. Žalosno je da EXPENDABLES (ili EXPENDABLES 2) dobije globalnu distribuciju, taj bedni zbir očajnih situacija i poniženih veterana, a da ovaj film koji je zaista i vredan i zanimljiv, a pri tome je snimljen kao 3D ne dobije.
No, pošto se gledaoci često pitaju zašto češće, da ne kažem, zašto redovno talentovani ljudi ne pokušavaju da se pokažu u DTVu, ovo je film koji pokazuje da u DTVu može da se snimi jedan od najboljih filmova godine.
* * * 1/2 / * * * *
Film traje skoro dva sata i izuzetno je atmosferičan. Hyams poput Gaspara Noea u filmu ENTER THE VOID insistira na kadar-sekvencama. Nije bap ceo film iz jednog kadra ali se trudi da bude. Te kadar-sekvence su bliže Noeu nego recimo onome što radi Alfonso Cuaron u CHILDREN OF MEN jer i Hyamsova atmosfera, prigušenija, osvetljena treperacim neonima, dosta se insistira na treptajima, stroboskopskim efektima, golim telima, intenzivnim prizorima i THE DAY OF RECKONING nimalo ne ličli na tipičan akcioni film po svom vizuelnom identitetu i rtimu. Hyamsu je sigurno jako puno pomoglo što je film sniman u Luizijani a ne u Bugarskoj, i sada Amerika ponovo postaje lokacija za vlastite filmove. U eksterijeru ima nekoliko izvarednih scena, uključujući jako energičnu automobilsku poteru. Ipak se izgled Amerike nigde ne može slagati, naročito u eksterijeru.
Akcija je izvanredna. U UNIVERSAL SOLDIER REGENERATION, Hyams je nastojao da neke scene uradi iz jednog kadra, ali je film mahom bio konvencionalno kadriran. Ovde je akcija data što je više moguće integralno i izuzetno je nasilna, meci i tvrdi predmeti idu u glavu, amputiraju se delovi šaka i stopala,
Gaspar Noe je referenca na vizuelnom planu. Aleksandra Radivojevića sam pomenuo kao referencu na pripovedačkom nivou - ona naravno možda nije svesna, mada sumnjam da Hyams nije gledao SRPSKI FILM, međutim, u svakom slučaju čak i da nije konkretno vezana za njega jeste proistekla iz tog koncepta da se jednostavne filmske žanrovske forme prožimaju sa tradicijom stripa i prethodnih filmova u jednom edgy pravcu. Emmerichov prvi film je u sebi imao elemente SFa i horora i ti elementi su se posle izgubili tako da je UNIVERSAL SOLDIER postao akciona franšiza u kojoj je od horora ostalo samo to da je akcija izuzetno brutalna. Ovde međutim, imamo horor i SF atmosferu jednog "pronalaska" koji truli, koji za razliku od prvog dela i one scene kada oslobađaju taoce u hi-tech ambijentu, više nije nov, sada je svima poznat i raspada se. Tu je zaista prepoznatljiva linija BLADE RUNNERa po tom elementu raspadanja a APOCALYPSE NOW je film na koji se otvoreno referiše.
Hyams je snimio ovaj film kao 3D i za sada je izašao u Rusiji i Ukrajini gde je ostvario sasvim solidan rezultat. Čini mi se da ga čeka izlazak u bioskope u još nekoliko zemalja. Očigledno je da je sve svoje talente upregao kako bi se probio u bioskopsku ligu i bila bi prava šteta da to ne rezultira nekim bioskopskim aranžmanom. Naravno, i po budžetu i uslovima rada, THE DAY OF RECKONING nije običan DTV film, međutim, pošteno govoreći, američki film je ono što je na američkom tržištu a tamo ipak jeste DTV sa nekim limited izlaskom u bioskope. Žalosno je da EXPENDABLES (ili EXPENDABLES 2) dobije globalnu distribuciju, taj bedni zbir očajnih situacija i poniženih veterana, a da ovaj film koji je zaista i vredan i zanimljiv, a pri tome je snimljen kao 3D ne dobije.
No, pošto se gledaoci često pitaju zašto češće, da ne kažem, zašto redovno talentovani ljudi ne pokušavaju da se pokažu u DTVu, ovo je film koji pokazuje da u DTVu može da se snimi jedan od najboljih filmova godine.
* * * 1/2 / * * * *
No comments:
Post a Comment