Janez Burger je jedan od najuglednijih slovenačkih reditelja, ali posle nekoliko decenija u kojima se ipak nije desio neki veliki proboj u vrhunsku ligu reklo bi se da je našao mir u okvirima onoga što je regionalna sudbina tamošnjeg filma.
Da je Burger reditelj koji ima potencijala za više, pokazuje i njegov novi film OPAZOVANJE, priča koja je istovremeno i sveža i bajata, hrabra i prevaziđena, u kojoj se rizikuje i igra na sigurno, dakle sasvim sigurno nedovoljna za neki A-domet.
No, s druge strane, Burger nudi dozu estetske rigoroznosti, i stilske dogmatičnosti, da se ipak izdvoji u regionu gde discipline nema na pretek.
OPAZOVANJE je istovremeno i socijalna melodrama, i društvena kritika i triler sa elementima horora, ali od svega toga je ipak ponajviše ono prvo, pre svega kao socijalna melodrama bazirana na psihološkoj studiji tehničarke iz ljubljanske hitne pomoći koja kreće da dobija snimke prebijanja jednog čoveka kog je upravo njena ekipa zbrinula.
Ona se vezuje za tog čoveka dok leži u komi, dok istovremeno s njegovog telefona na njen stižu do tada neotkriveni delovi snimka koji su siledžije strimovale javnosti dok su ga tukle.
Uporedo sa istragom ko joj šalje snimke i obraćanjem policiji, ljudi sa snimka kreću da stradaju i umiru pod misterioznim okolnostima, i ona počinje da se plaši za sebe jer ga je gledala.
Dakle, ovo je malo Hanekeov CACHE pomešan sa socijalnim medijima i nečim što Burger najavljuje kao istinit događaj koji ga je motivisao, i na kraju ovo je čudan spoj bajatog, nagrađenog i apsolviranog sa nečim novim.
Ovo je jedan od poslednjih realizovanih scenarija Srđana Koljevića i verovatno je reč o najboljem filmu na kom se potpisao, baš zato što Burger nije išao tragom humora i neke pitke regionalne dimenzije. U tom smislu, film ima integritet.
Motivi koji mogu da budu pokrenuti samom pričom nisu razrađeni do kraja, ali neko ko može biti zadovoljan arty nagoveštajnima nečega, ipak sa ovog filma može izaći zadovoljan. Otud, premijera u Talinu jeste na neki način njegova prava mera, i kad se gleda u regionalnim okvirima ovako jasan i disciplinovan film ne može zasluživati manje od * * *
Ipak, šire gledano, ovo je samo jedno zaokruženo i zapakovano delo sa teške evropske kinematografske periferije.
No comments:
Post a Comment