Thursday, February 20, 2025

FLIGHT RISK

FLIGHT RISK odmah da se razumemo, nije ono što očekujemo od Mela Gibsona kao reditelja jer se umnogome odvaja od njegovog kanona (u koji izvesno ne računamo debitantsku režiju, zar ne?) i nije spektakl, nije istorijska rekonstrukcija, nije kontroverzna tema i postupak.

Potpuno je prihvatljivo reći da Mel Gibson nije bio potreban ovom filmu, i da ovaj film nije bio potreban njemu.

Ipak, to ne čini FLIGHT RISK manje autorskim radom, samo na jednom drugom nivou.

Reč je o niskobudžetnom filmu koji je izašao u bioskope, a rekao bih da je snimljen u uslovima (barem u onom below the line aspektu) u kojima nastaju DTV radovi. U osnovi to je high concept čiji je ključ na papiru u scenariju - napeta klaustrofobična priče sa tri junaka zatvorena u kabini malog klipnog aviona za lokalne letove na Aljasci.

Međutim, bez Mela ovaj film ne bi bio ovakav kakav je. Pre svega, Mel u njega unosi jednu intenzivnu dozu crnog humora koju su uvek nosili njegovi uspešni glumački filmovi, naročito u žanru krimića. Ono što sam recimo vrlo jasno mogao da pročitam kao nasledan smisao za crni humor u izvanrednom debitantskom filmu njegovog sina Louieja HAPPY HUNTING, ovde sprovodi i sam Mel.

Film je izuzetno duhovit i to onaj način na koji je i Riggs umeo da zabavi.

Zatim, film je izuzetno visceralan, energičan i propulzivan. Nudi 86 minuta krtine i kad krene ne propušta. I Mel ne prepušta ništa slučaju, a još manje nemaštovitosti.

Počev od prve scene na zemlji, u motelskoj sobi u kojoj se krije mafijaški računovođa u kojoj tokom upada policije "igraju" pokvarena mikrovalna pećnica, jelen koji luta oko zgrade, vidi se da Mel želi da napravi film sa visokim nivoom angažmana u kadru, da je ovo jedna igra sa visokim nivoom animacije.

Kada se stvar smesti u avion i kad zaigra Wahlberg, tu je jasna hemija ne samo među likovima gde se prepliću screwball i suspense, gde seksualna tenzija izlazi sa stranica teoretičarskih razmatranja na sam ekran i ono što ljudi rade i govore.

Wahlberg i Gibson ovde nisu snimili ništa slabije od Manna i Cruisea onomad samo što nisu imali sreću da im se svi sagnu kao što su ovima onomad. Štaviše, meni je FLIGHT RISK u tome što je apsolutno nepretenciozan a pritom do te mere intenzivan, umnogome i uspelija "vežba" od COLLATERALa.

E sad, ideologija je htela da Gibson dođe do ovog projekta koji najverovatnije u nekim boljim okolnostima ne bi radio. Fincher i Mann su sebi dozvolili PANIC ROOM i COLLATERAL na vrhuncu kao odmorište do većih projekata i pokaznu vežbu kako i oni umeju da se snađu u skromnim uslovima. U izvesnom smislu, kod Finchera i Manna ovo je bio neki perverzni showcase u kom oni sa velikim zvezdama snimaju film kakav inače rade "debitanti" u sklopu nekakve konfirmacije. Paradoksalno, u slučaju Finchera PANIC ROOM je bio film posle kog je on prestao da me zanima i posle kog nije snimio ništa što me je istinski zanimalo i čega se sećam. U slučaju Manna, posledice nisu bile tako pogubne a i COLLATERAL je bolji od PANIC ROOMa ali ostavio me je ravnodušnim na sličan način.

Kod Gibsona međutim, ovo nije ta vrsta perverzije gde se on između dva spektakla vraća "korenima" jer ovo i nisu njegovi koreni. Njegovi koreni su nešto drugo. Međutim, u domenu "debitantskog showcase filma", FLIGHT RISK je meni u odnosu na PANIC ROOM i COLLATERAL "obećao" mnogo uzbudljivijeg reditelja debitanta, pokazao je veću energiju, "glad" i autorski pečat.

Energija ovog filma je zarazna i svaki pokušaj da se on sad nešto sagledava iz aspekta sitnog realizma ili postavljanja u širi kontekst Melove karijere je besmislena. Ovo je u stvari neverovatno pošteno urađen posao u produkcionim uslovima kakve Mel nikada nije imao, za 22 dana snimanja, i samo sa Marky Markom kao garancijom da će se ići u bioskope.

Šta je Mel ovim obezbedio, da ne kažem "kupio", zaista ne znam, ali solidan bioskopski rezultat ovog filma i njegova ukupna kompetencija možda jesu neki sistematski pregled kojim on eto dokazuje da i dalje može.

Za čoveka blizu sedamdesete godine života da snimi film koji je ovako "gladan" nije uopšte mala stvar.

Svako ko to ne prepozna u FLIGHT RISKu zalutao je u bioskop, dopadao vam se on ili ne.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment