Friday, February 26, 2016

FRANKENSTEIN

FRANKENSTEIN Bernarda Rosea bi se mogao smatrati njegovim povratničkim filmom mada ne možemo reći da je ikuda odlazio. On se samo u jednom trenutku okrenuo nezavisnoj produkciji u kojoj je sam svoj gazda i više se nije okretao prema major filmovima u kojima se dokazao kao jedan od superiornijih stilista s početka devedesetih. Adaptacija romana Mary Shelley koju je ponudio u svom novom filmu, po mnogo čemu je jedinstvena. Za početak, reč je o pokušaju da se realistički tretira priča o Frankensteinovom čudovištu. Film se otvara kao cronenbergovski “realizam” u kome se uzima jedna iracionalna premisa i razlaže potpuno racionalno, da bi potom kada se čudovište oslobodi u svet, sve postalo socijalna kritika otpadništva, sa brižljivom stilizacijom, povišenim realizomom, i vrlo doslednim rediteljskim konceptom.

Xavier Samuel je izvanredan kao monstrum, a Danny Huston, Carrie Anne Moss i Tony Todd pružaju izvanrednu podršku. Roseova glumačka ekipa je ovde skupljena kao svojevrsni All Star iz raznih faza karijere, a FRANKENSTEIN ima podjednako veze i sa periodom kada je radio sa Toddom i sa periodom kada se okrenuo Hustonu. Ovo svakako nije CANDYMAN i ne može biti blokbaster, ali u odnosu na poslednji opus Rosea, mislim da ima najveći potencijal za prikazivanje u mejnstrim formatima.

Uprkos jasnom osavremenjivanju motiva romana, Roseov osnovni postupak je rekonstrukcija, odnosno pokušaj da se sa punim ubeđenjem tretiraju osnovni motivi dela. U pogledu motiva, FRANKENSTEIN je iznenađjuće dosledna eksranizacija, čak možda i doslednija od mnogih koje su poštovale imaginarijum originalnog rukopisa Mary Shelley.

FRANKENSTEIN je stilski i intelektualno značajan doprinos kanonu adaptacija romana Mary Shelley, pa je samim tim dobro što je Rose malo i povisio produkcionu letvicu u odnosu na nekoliko recentnih self-made filmova. U ovom slučaju okolnosti niskobudžetne produkcije itekako pomažu estetskom integritetu filma. Avi Lerner potpisan na špici ipak garantuje da će publika dobiti priliku da ga vidi. 

* * * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment