Friday, May 29, 2009

TERMINATOR SALVATION

Bio sam danas sa mrkoyem na press projekciji TERMINATOR SALVATIONa. Šta da kažem sem da sam potpuno raspamećen, a da je čak i stari h8r Mrkoye oduševljen filmom. SALVATION je nesumnjivo film za više gledanja, i na nivou čisto tehničke egzekucije donosi niz stvari koje su zaista sada po prvi put viđene.

Iako sam se plašio kako će izgledati film u kome se priča prethodnih filmova uvodi u domen onoga što zapravo nije osnovna tema, to jest kada se ulazi u samu tehnologiju katastrofe koja je tek pokretač priče u prethodnim nastavcima, a ako imamo u vidu negativno iskustvo sa MATRIX REVOLUTIONS, mogu reći da sam izašao prezadovoljan sa filma pre svega na nivou priče. Naime, na vrlo širokoj ravni detalja i krupnih tačaka, u rasponu od sklonosti mladog Kyle Reecea da nosi retro Nikes do ožiljka na licu Johna Connora ili celokupnog hronomocijskog zapleta, ovaj film zadovoljava. Da, on može poslužii kao samo jedna epizoda u nekoj višedelnoj sagi, ali isto tako može da stoji i kao samostalan film a ja sam poznat po tome da ipak najviše štujem samostalne i zaokružene filmove.

Borba ostataka poklanog američkog naroda, isteranog sa svojih dvoipovekovnih ognjišta, u ovom filmu pre svega liči na odličan ratni film u kome se ljudi bore protiv mašina. Mašine nemaju onaj horor momenat koji su imale u prva dva Terminatora. Sada je nekako jasnije kako ih ubiti, a uostalom, i ti koji su preživeli su uopšte živi jer su hardassovi, ali mašine su opake, podmukle, zle i vrlo vrlo žilave.

McG nas uvodi u drugu fazu totalnog rata sa mašinama. S jedne strane, dakle, ovde nema horor-nevinosti prvog susreta sa mašinama iz prva dva filma, ali zato mašine su mnogo raznovrsnije i imaju razne oblike, bore se i u vodi, i na nebu, a o zemlji da i ne govorimo.

Priče o tome kako su mašine simpatičnije od ljudi su potpuno neosnovane. Christian Bale glumi u CAPS LOCKu ali ga nema puno dok je Sam Worthington do jaja i nameće se kao novi akcioni heroj. Ne samo da je predsednik Warnera Alan Horn bio u pravu kada je McGu savertovao da ako hoće nekog čvrstog momka ode u Australiju, nego ga ni Tatko nije slučajno uzeo za AVATAR. Sam je emotivni centar filma i supeva da iznese tu rolu sasvim uverljivo ako imamo u vidu o koliko neuverljivoj premisi se radi. Bale u CAPS LOCKu takođe ima smisla sada kada je rekontekstualizovan u vođu koji ima utisak da je prorok, a zašto ne reći jer nije spoiler, kada je tretiran kao vođa u koga ne veruju baš svi. Baleov John Connor je kao neka vrsta Kapetana Dragana u borbi protiv mašina.

Mašine kao negativci uspevaju da probude emociju. Mislim, naravno, teško je reći "Ubi ga mašina, majku joj ustašku" ali dizajn je takav da kao i u prvim delovima, spaja funkcionalnost mašine i čisto gigerovsko zlo. U tom smislu, ja zaista nisam imao odsustvo emocija gledajući film.

S druge strane, žalili su da nema zabave. Hm, pa mislim ovo je dosta zabavan film, i u tom smislu, on ima jednu ozbiljnost ali ona nije tako napadfna kao u DARK KNIGHTu. Iako sad nema previše viceva kao u ranijim filmovima, pošto je i situacija kudikamo kritičnija, meni su reference na ranije filmove bile savršeno zabavne. Neke replike se ponavljaju, Kyle nosi patike iz osamdesetih, a ne želim da spojlujem koliko značaj za priču filma ima pesma Gunsa iz T2. Mislim, to je detalj na koji će i Meho reagovati krajnje prostodušno.

Što se akcije tiče, McG ga prži za sve pare. Akcija je pregledna, lepo inscenairana, scenografija je sjajna, efekti su vrhunski, ima svih mogućih vidova akcije, ima kad Worthington nasrne sekirom na mašinu, ima svega što čovek može da poželi. Međutim, ono što je revolucionarno jeste što su neke od tih sekvenci rađene iz jednog kadra to jest napravljene su da izgleda kao da je iz jednog kadra, i to je kao CHILDREN OF MEN dignuto na nivo akcionog spektakla. U tom smislu, film ima tog gejmerskog duha u najboljem smislu, a ubačeno je gejminga i u dramaturgiju jer se pred likove postavljaju zadaci koje rešavaju, cela inscenacija je bazirana na tome da gledalac misli zajedno sa junakom. Ja nisam neki gejmer ali zahvaljujući Mehu igram dosta igara, i meni je iz te vizure ovo prijalo.

Shaneova fotka je takođe sjajna i do sada takav kolorit nije tako intenzivno korišćen. Meni je kao detetu osamdesetih smetalo što u budućnosti postoji obdanica. Međutim, ova obdanica je sick, ima taj neki efekat post-nuklearnog holokausta i u principu ne deluje uopšte okrepljujuće čega sam se najviše plašio već je jako uznemirujuća.

McG se mnogo kurčio pred film i što se mene tiče, imao je razlog za tu samouverenost. TERMINATOR SALVATION je sjajan akcijaš. Ne želim da ga poredim sa ranijim jer svi znamo šta su raniji filmovi bili, naročito prva dva, a i sam treći (koji meni nije previše sporan) je imao Arnolda u glavnoj ulozi.

U bezarnoldskom svetu (izuzev camea koji je do jaja) na koji smo osuđeni, SALVATION je vredan dodatak TERMINATOR univerzumu. Kao što ništa ni ne pokušavam da poredim sa prvim delovima, neću ni ovaj.

U svakom slučaju, 2018. godine, kada krene odsudna borba za odbranu nejači protiv Skyneta, Ratko Mladić će imati 76. godina. Biće već star, ali mislim da će on naučiti robote kako da plaču.

* * * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment