Tuesday, February 5, 2019

A PRAYER BEFORE DAWN

A PRAYER BEFORE DAWN je film sa kojim je Jean-Stephane Sauvaire napravio svoj debi na engleskom, iako se to na nekom bizarnom nivou može reći i za JOHNNY MAD DOG. Pa ipak, ovaj film u kom je prvobitno trebalo da igra Charlie Hunnam da bi na kraju zaigrao Joe Cole, predstavlja punokrvan engleski debi jer glavni junak dolazi iz Britanije. Međutim, film je smešten na Tajland i poglavito se dešava u tamošnjem zatvoru, te je engleski jezik ne samo maternji jezik glavnog junaka već i svojevrsna lingua franca koju on koristi da bi se snašao. Otud je ono što je izgovoreno na tajlandskom tretirano kao samorazumljivi žamor, slično nemačkom u DIE HARDu, i paradoksalno titlovi uglavnom pomažu da se isprati broken English koji se izgovara.

Sauvaire ekranizuje istinitu priču britanskog džankija i boksera Billy Moorea koji je na tajlandu uhapšen zbog droge a onda je ušao u tamošnji zatvorski lanac tajlandskog boksa i time stekao poštovanje i mogućnost da opstane. U izvesnom smislu, Sauvaireov film se može definisati kao naturalistički akcijaš jer sam zaplet deluje kao jedna od onih bizarnih konstrukcija iz van Dammeovih filmva - junak biva uhapšen i gle čuda, zatvor organizuje svoj Kumite.

Međutim, ovo je istinita priča i samim tim atmosfera zatvora je podjednako razrađena kao i bokserski element koji je tretiran sportski, i zapravo i ne nema tu atmosferu borbe na život i smrt. Čak naprotiv, možemo reći da je boks tretiran kao najčistiji segment boravka u zatvoru, premda naravno svaki borilački sport kad se njime bave sociopate dobija specifičnu dimenziju.

Scene borbe su energične i vibrantne, ubedljive su, ali su građene pre svega kao studija karakera. Uvek je u prvom planu junak i emocija kroz koju u tom trenutku prolazi. Ovo je film sa puno tuče u kome je studiranje duha i tela bitnije od visceralnih akcionih uzbuđenja.

No, činjenica da je ovo naturalistički art house rad i studija karaktera ne znači da A PRAYER BEFORE DAWN nije poučan kao primer šta mogu biti nove granice akcionog filma.

Istovremeno, A PRAYER BEFORE DAWN stoji i kao MIDNIGHT EXPRESS našeg vremena, s tim što ovde junak deluje kao neko ko je uredno pogledao Parkerov klasik i potpuno je pomiren sa svojom sudbinom, što predstavlja i najveće osveženje u ovoj priči. Junak je sam, ni na koga ne računa i nikome se ne žali, zna da je kriv i da ono što mu se dešava nije nepravda već samo prirodna posledica glupih postupaka na pogrešnom mestu.

A PRAYER BEFORE DAWN je odijarovski film u svom osnovu, zanimljiv spoj tema na koje su monopol imali žanrovski filmovi i produbljene studije karaktera i tela svojstvene art houseu koji na kraju uspeva da ujedini obe publike.

* * * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment