Friday, November 21, 2014

CLOUDS OF SILS MARIA

Pogledao sam CLOUDS OF SILS MARIA Oliviera Assayasa. U ovom filmu, Assayas se vraća na teren koji je već posetiou film u IRMA VEP, priči o glumici na koju utiče filmska uloga. Ovog puta se međutim oseća protok vremena. Koliko je IRMA VEP bila delo mlađeg reditelja koga snažno drži filmofilija i smatra da filmska uloga može transformisati glumca u junaka sve dok mu se život ne pretvori u parafrazu filma koji igra, i sve to spojeno sa fetišizacijom njegove tadašnje supruge Maggie Cheung, ovoga puta se odlazi u potpuno drugom smeru meta-filma.

Naime, sada je fokus na glumi kao terapijskom sredstvu. Ponovo imamo junakinju glumicu koja kroz pripremu nove uloge proživljava zapravo ono što je predmet zapleta materijala koji priprema ali ovog puta to proživljavanje je introvertnije nego i IRMI VEP. Naime, tamo je junakinja spremajući se za ulogu u rimejku FANTOMASa postala lopov-avanturista, a ovde glumica priprwem ulogu u komadu koji ju je proslavio samo što sada umesto devojke-uništiteljke treba da igra stariju uništenu ženu. Jasno je da sada kao starija glumica počinje sebe da doživljava baš kao stariju uništenu ženu a kako proba replike sa svojom mladom asistentkinjom tako se gubi odnos između "realnosti" i "probe" odnosno rečenice koje njih dve razmenjuju počinju da deluju kao razmena ličnih misli a ne kao citiranje komada-u-filmu.

Drugi meta-nivo je suptilniji mada neprikriven, to je uloga asistentkinje koju igra Kristen Stewart. U ovom filmu, ona definitivno pokazuje da je ozbiljna glumica i Juliette Binoche nema lak posao da joj parira. Unutar zapleta i postoji lik mlade glumice, kapriciozne zvezde šund filmova koja ima ozbiljne glumačke kvalitete, upada u skandalozne afere i nju igra Chloe Grace Moretz. Međutim, jasno je da kao što lik Chloe Grace Moretz želi da napravi ozbiljnu ulogu i da se dokaže to zapravo isto želi i Stewartova i u tome apsolutno uspeva.

Premda nije bilo sumnje da Kristen Stewart može postići ovoliki uspeh bez ikakvog glumačkog dara, CLOUDS OF SILS MARIA je pokazao da ona zaista može jako mnogo i ovo je jedan od najmudrijih poteza koje je mogla povući u svojoj karijeri. Posle ovog filma teško da će iko moći da je nadalje potcenjuje na osnovu TWILIGHTa.

U sporednoj ulozi pojavljuje se i velika nemačka glumica Angela Winkler koja je odigrala po mom mišljenju jednu od najmoćnijih filmskih rola koje sam ja ikada gledao u klasiku KATHARINA BLUM Volkera Schlondorffa i njen meta-filmski ulog je naprosto u odavanuu počasti bitnoj glumici koja dolazi iz drugog miljea, nemačkog filma i pozorišta i u ovom konkretnom slučaju nema šta da radi osim da predstavi jedan šarmantan lik iz ekipe koja se u ovom filmu krije "iza zavese".

Film nije slikao Assayasov redovni snimatelj Denis Lenoir sa kojim radi "spektakularnije", "akcionije" filmove već Yorick Le Saux sa kojim obično radi kamernije stvari. Fotografija je odlična i rekao bih da ambijenti i priroda, kako i sam naslov kaže, igraju vrlo bitnu ulogu u ovom filmu što fotoghrafiju čini negde i lenoirovskom.

Osnovna idejna linija sa glumicom koja se korz pripremu nove uloge i asistentkinju punu života suočava sa svojom prolazbošću ne nudi puno toga novog ali zato nudi puno toga dobrog u Assayasovoj sigurnoj realizaciji. Naročito je zanimljiva fizička transformacija Juliette Binoche koja prati svoje starenje i izmeštanje iz sveta sex simbola kroz suptilnu butchizaciju, i kako je film podeljen u poglavlja tako se i ona između pogalvlja menja.

Jedno rediteljsko rešenje ostavlja utisak enigmatičnosti i intelektualno mi je bilo opravdanije nego gledalački ali ga neću eksplicirati sada kako ne bih spoilovao tu situaciju.

CLOUDS OF SILS MARIA je produžetak IRMA VEP drugim sredstvima. Assayas se služi drugim sredstvima, njegov odnos prema likovima i prema glumcima je drugačiji kao i prioriteti junaka kojima se bavi. Ovim filmom Assayas ne otvara novo poglavlje u svojoj karijeri ali svakako kruniše ovo aktuelno kao što je to uostalom svojevremeno uradio i sa filmom IRMA VEP.

* * * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment