Saturday, September 22, 2012

BEFORE THE DEVIL KNOWS YOU'RE DEAD

Reprizirao sam BEFORE THE DEVIL KNOWS YOU'RE DEAD Sidney Lumeta. Ovaj poslednji, krunski film u Lumetovoj karijeri odaje vrlo čudan utisak da je upadljivo moderniji, ciničniji i vitalniji od bezmalo svega što je snimio za pedeset godina rada. Ovaj film je eksces u Lumetovoj karijeri do te mere da se čini kao da ga nije režirao on, ili kao da ga nije režirao sam. Ako imamo u viodu da ga je snimao u svojoj 81. ili 82. godini, moguće je da već bio u fazi kada je bio podložan uticajima sa strane.

O tome svedoči pre svega rediteljski postupak koji je vrlo indie, sa dosta dugih, neprekinutih kadrova, visokoestetizovanim ambijentima i glumačkom igrom koja je dosta drugačija od standarda po kome je Lumet poznat. On je doveo mnoge glumcwe do značajnih rola u njihovim karijerama ali su one bile dosta drugačije od ovoga a pristup inscenaciji je bio daleko konvencionalniji. Lumet je na određeni način upravo i formulisao ono što mi danas nazivamo konvencionalnim Holivudom.

U tom pogledu, scenario Kelly Mastersona je možda i najlogičniji segment. Lumet crpi energiju iz rada mlađeg pisca, a zatim se kroz neku specifičnu saradnju sa ostatkom ekipe formuliše i jedan potpuno drugačiji "mladalački" film koji je svež ne samo po svojoj energiji već i po odnosu prema životu. Bong Joon Ho je angažovao Mastersona da mu piše novi film i to me ne čudi jer bih rekao da je stil scenarija za BEFORE THE DEVIL KNOWS YOU'RE DEAD vrlo blizak onome što rade u Koreji.

Žanrovski, ovaj film možemo najpribližnije definisati kao neo noir, reč je o snažnom krimiću sa vrlo razvijenom i profilisanom melodramom, o potonuću grupe white collar ljudi u blato zločina i nasilja u kome se ne snalaze i vremenom postaju još drastičniji i suroviji od onih blue collar ljudi kojima je to prirodni ambijent.

Masterson i Lumet su osmislili niz zanimljivih situacija, neobičnih karaktera i ambijenata i uspeli su da naprave film koji se izdvaja u miljeu savremenog krimića. Time uspevaju da pokriju izvesne antiklimaktične i neubedljive delove u samoj završnici.

Philip Seymour Hoffman je izvanredan u glavnoj ulozi a Ethan Hawke kako vreme odmiče sve manje deluje kao leading man koji je dovoljno snažan da iznese teške uloge tako da je ovde na samoj granici da li je dorastao materijalu. Albert Finney je na visokom nivou i podređen je priči u najboljem smislu.

BEFORE THE DEVIL KNOWS YOU'RE DEAD je zbilja spektakulrano zaključenje jedne karijere koja je imala uspone i padove i neočekivan primer adaptiranja jednog veterana na savremeni stil.

* * * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment