Tuesday, February 2, 2010

CRIME ZONE

Pogledao sam CRIME ZONE Luisa Llose, njegovu debitantsku režiju iz 1989. godine, snimljenu pod pokroviteljstvom Rogera Cormana. U ovom filmu se vidljiva sva ona svojstva zbog kojih je kinematografija bila bolja osamdesetih nego danas. Pre svega, iako je ovo niskobudžetni exploitation film, u samoj svojoj suštini, postapokaliptična antiutopija na tragu mnogih SFova tog doba, sa uticajima BLADE RUNNERa, malo MAD MAXa, malo TERMINATORa, reč je nesumnjivo o naslovu u koji je Luis Llosa for better of worse doneo neko svoje lično viđenje. I što je još važnije, ovaj film je uprkos svojim ograničenjima bio dovoljan da mu donese neke bolje poslove koji će kulminirati pristojnom karijerom u Holivudu.

Suština Llosine dobre sudbine na ovom filmu proističe iz toga što je Corman bio exploitation producent sa rediteljskim iskustvom koji je znao da je za exploitation dovoljno da to bude film koji će u najširem smislu pratiti postulate onjoga što je trend ali da nije nikakav problem ni ako film u svojoj srži bude nekakva atipična da ne kažem "autorska" priča. otud su mnogi odlični reditelji počeli kod Cormana i imali mogućnost da u njegovim produkcijama pokažu svežinu svog talenta iako su formalno radili exploitation. Na taj način i Llosa snima film koji je svakako više od exploitation SFa koji služi da bi hranio distributivne mreže kompanija sa niskom kupovnom moći.

Naravno, može se dosta problematizovati koji su dometi Llosinog prevazilaženja okolnosti. Međutim, činjenica je da jako dugo u poslednje vreme nije bilo naslova u DTV produkciji koji su imali ovaj stepen samosvojnosti, i da su donedavno ti filmovi mahom izgledali kao hendikepirani major filmovi bez većeg autorskog pečata. Sada je to počelo da se menja u DTV produkciji. Međutim, tokom sedamdesetih i osamdesetih to je bilo pravilo.

Llosa je snimao ovaj film u Peruu sa delimično američkom podelom u kome su se kao zvezde izdvojili David Carradine i Sharilyn Fenn. U produkcionom smislu, Llosa se mudro služi modernom arhitekturom koja je prisutna u Peruu, kao i u većem delu Južne Amerike što se u filmovima jako prenbregava (futuristički svet TOTAL RECALLa je sniman u Mexico Cityju), tako da razne betonske strukture glume antiutopijsku arhitekturu, a poneke lokacije su došminkane ubacivanjem neona. Llosa nije low budget majstor Manoogianovog kalibra, ali je ta prilično očigledna snalažljivost vrlo simpatična.

U narativnom smislu, ključ Llosinog odstupanja od klišea je zbog fokusa na likove. Dakle, kostur Llosine priče nije žanrovski zaplet nego odnos dvoje likova u koje se umeša žanrovski zaplet. I paradoksalno, upravo i to je jedan snalažljiv low budget zahvat. Naime, sa fokusom na likove i njihov odnos, žanrovsko gradivo koje je u ovoj vrsti filma skupo, dolazi u drugi plan i ima ga manje.

Iako je Llosa štedljiv i prilično je očigledno da nije radio sa vrhunskom tehničkom ekipom, CRIME ZONE ima nekoliko efektnih scena koje uspevaju upravo zbog njegovog rediteljskog nerva.

CRIME ZONE nije važan film, to je nesumnjivo film svog vremena sa jasnim profilom i zadatkom. Međutim, svakako je reč o naslovu koji objašnjava zašto su osamdesete bile tako inspirativne u domenu B-filma.

Inače, pošto je film sniman u Peruu, mogu se videti detalji koji su interesantni ljubiteljima naoružanja, recimo helikopteri Mi-8 na aerodromu sa koga junaci pokušavaju da pobegnu. Uostalom, dosta često je u B-filmu osamdesetih bilo flešovanja egzotične lokalne vojne opreme. Meni su recimo omiljeni bili južnoafrički oklopni transporteri Casspir koji su se često pojavljivali u filmovima snimanim u Južnoj Africi iako se nikada nisu dešavali tamo, i mislim da ih Neill Blomkamp odlično i namerno izrespektovao u DISTRICT 9. U tom smislu, Luis Llosa propušta priliku da iskoristi maltene potpuno neiskorišćene i potpuno futurističke helikoptere Kamov koji dan-danas zbog svojih koaksijalnih rotora deluju kao letelice iz AVATARa, a trebalo bi da ih je bilo u Peruun u to doba. No, u svakom slučaju, ovo je ionako interludij za military freakove i nema veze sa utiskom filma.

* * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment