Sunday, February 3, 2008

THE NINES

Pogledao sam THE NINES Johna Augusta, courtesy of Ginger.

Hm, John August je pored svoje rutinske komercijalne karijere oduvek imao i tu neku tobože inventivnu liniju rada u koju spadaju indie filmovi kao što je GO ili scenariji za Tim Burtona. THE NINES je njegova sandensovština iz te linije, jedna nepotrebno iskomplikovana kontemplacija o postojanju, smeštena u nekakav charliekaufmanovski intertekstualni okvir, koja nije preterano vešta dok traje a postaje naročito problematična u fazi kada treba da se veže u čvor koji će je učiniti celinom.

U svakom slučaju THE NINES je film koji je sve gori što ga bolje upoznaješ i najpametnije je zadržati se na sinopsisu.

* 1/2 / * * * *

Pogledao sam CONCORDE AFFAIR Ruggero Deodata, courtesy of Ginger.

Zanimljivo je videti Deodatov knockoff Universalovog filma o Concordeu koji je izašao iste te 1979. godine i to u okviru kompromitovanog serijala AIRPORT.

Oba filma se bave sličnom temom koja je zapravo izvučena iz jedne od fundamentalnih teorija zavere savremene avijacije, a to je priča o uklanjanju Concordea iz masovnog vazdušnog saobraćaja.

Naime, Deodatov film se bavi urotom grupe američkih avio industrijalaca koji žele da izazovu rušenje Concordea kako bi kompromitovali ovaj tip aviona kao nefunkcionalan i rizičan. Međutim, kao što je poznato dok je sovjetski Tu-144 bio upravo takav, iako je bio kopija ranog prototipa Concordea (zahvaljujući tome je bio i prvi supersonični putnički avion), Concorde je prvu veliku havariju imao tek relativno nedavno kada je i povučen iz upotrebe.

Sve dotle Concordi su bili pouzdani, iako statistički nisu ni ostvarivali dovoljno veliki saobraćaj da bi pa i mogli očekivati neku nesreću. No, međutim, činjenica je da Concorde kao koncept nikada nije zaživeo zato što je kao internacionalni standard zaživeo Boeingov koncept subosiničnog mlaznog aviona. Mnogi su smatrali kako je to zapravo posledica nesposobnposti Amerikanaca da naprave supersonični putnički avion što nije do kraja tačno. Naime, Amerikanci su u svom konceptu istraživanja takvog aviona bili preradikalni i želeli su da naprave supersonični putnučki avion koji ide 2 Maha, što je bilo potpuno nereentabilno pošto bi ceo avion morao da se pravi od titanijuma što je tada bilo ekstremno nerentabilno. Na kraju su Amerikanci izašli iz te trke, ali su istovrmeno isposlovali da se zabrani putničkim avionima probijanje zvučniog zida iznad kontinenta i sveli su Concorde samo na interkontinentalne letove i sletanja u gradovima na obali. od tada se veruje da je Concorde kao koncept supersoničnog putničkog aviona žrtva teorije zavere.

I Deodatov film to vrlo eksplicitno elaborira u ovom filmu koji je tek manjim delom film katastrofe a većim delom je triler smešten na jednom tropskom ostrvu pored koga je srušen jedan Concorde.

CONCORDE AFFAIR prevazilazi nivo rutinskog exploitation šunda zbog vrlo zanimljivih ronilačkih scena i otkrivanja olupine aviona pod vodom koje su vrlo efektne.

Međutim, kada se sve sabere, CONCORDE AFFAIR nije ništa više do kompetentan italo knock off aktuelnog mejdžor filma, koji može biti zanaimljiv samo uskom krugu buffova.

* * / * * * *

No comments:

Post a Comment