Jedna od stvari o kojoj verovatno niko nije mnogo razmišljao jer je realno ostalo vrlo malo ljudi koji fetišizuju studio sistem, jeste činjenica da je MICKEY 17 snimljen za legacy studio i da je Warner Bros vrlo specifičan po tome što ima jako ozbiljnu filmografiju o putu u kosmos.
Počev od RIGHT STUFFa pa sve do CONTACTa, ljudi sa manje ukusa bi pomenuli i INTERSTELLAR, Warner ima ozbiljan kosmički legacy.
Od svoja tri svemirska filma, Peter Hyams je dva snimio za Warner i realno to su mu najvredniji filmovi u karijeri. CAPRICORN ONE se bavi istraživanjem kosmosa ali se odvija na Zemlji, i stoji pe svega kao granddaddy conspiracy trilera, međutim, glavni junaci su astronauti i inženjeri, dakle moramo ga uključiti u kanon.
Drugi je OUTLAND koji sam reprizirao u povodu MICKEY 17.
Jako bih se iznenadio da ga Bong nije reprizirao kad je spremao film. Štaviše, rekao bih da je u svoj film uneo neke elemente iz OUTLANDa. No, isto tako nisam siguran koliko je producenata pomišljalo na ovaj film kada je fantaziralo o onome što će Bong snimiti.
Hyams je kao i kod CAPRICORN ONE i pisao i režirao a neke hronike kažu da je pretežno sam i snimao. Međutim, na špici su potpisani Goldblatt i Baird kao snimatelj i montažer, ljudi koji su u značajnoj meri kroz saradnju sa Dickom Donnerom, baš za Warner, definisali izgled onoga što smatramo dobrim filmom.
Dakle, šta god mi mislili o celini Hyamsovog opusa, OUTLAND kipti od legacyja i film je izuzetan, nepravedno potcenjen i ostavljen negde na marginama kulta.
Hyams otvoreno koncipira OUTLAND kao HIGH NOON na kolonizovanoj rudarskoj planeti i iz Zinnemannovog izvornika preuzima taj arhetip junaka koji se sprema za obračun koji ga u suštini nadilazi u pogledu sposobnosti ali ne i u pogledu moralne vertikale i spreman je da se žrtvuje kako bi pružio otpor i isterao pravdu.
Međutim, kod Hyamsa je to sve urađeno u formi jednog tvrdog SF trilera u ambijentu svemirske rudarske kolonije (koja recimo uz motiv droge koja se širi među radnicima i po dizajnu jako podseća na stanicu iz MICKEY 17) u kome on uz pomoć svojih saradnika gradi jednu ozbiljnu lived-in atmosferu, prostor je prljav i patiniran kao neko korozivno rudarsko mesto na zemlji, a osnovni oblik kriminaliteta je dilovanje sintetičke droge koja podiže produktivnost radnika ali im izaziva psihozu.
Za razliku od vedrine vesterna i njegovih eksterijera odnosno privremenosti njegovih drvenih objekata, u OUTLANDu je sve što postoji napolju izvor opasnosti, film je zatvoren u veliki i raznovrsni objekat ali ipak prevashodno enterijer. Spoljni svet je prikazan kao prostor smrti i ultimativne transgresije u koji junak prelazi tek kada ga mačistički narcizam odvede koji korak dalje u sprovođenju pravde.
Sean Connery u ovom filmu igra glavnog junaka za stoicizmom prvoklasne zvezde ali nema sumnje da je ovo već bila uloga koja anticipira junake nove generacije. OUTLAND je definitivno jedan od filmova u kojima je trebalo da igra Mel Gibson, iako je Conneryjev star turn besprekoran i veoma moderan.
Za razliku od MICKEY 17 koji prelazi u rokoko u tretmanu likova i čiji je osnovni smisao udvajanje i disocijacija glavnog lika, OUTLAND je film o junaku koji je sam i svakako da je u postupku to potpuno suprotan. Sean Connery igra junaka koji je sam sa velikim S, i OUTLAND uspeva da bude istovremeno film o prostoru u kom je veliki broj ljudi i nekome ko je uprkos prisustvu svih tih ljudi sam jer jedini zapravo ima čvrst moralni imperativ.
Kao i ALIENS, kao i OUTLAND, kao i 2001 pre njih, i MICKEY 17 je sniman na britanskim setovima. I ovde imamo taj moćan grungy izgled tih istrošenih visokotehnoloških postrojenja koja zatičemo u vreme kada je njihovo vreme prošlo.
Hyams u njima čini svoj šenluk kakav su svojevremeno ali posle njega činili Cameron i Biddle ali ima i tu klimanja glavom Kubricku, za čiji follow up će potom biti i zadužen, u filmu koji ne bi bio sporan, da ne dolazi posle temeljnog remek-dela.
OUTLAND je u izvesnom smislu pretvrd i neprijatan za standarde skupog SF filma što je on u svoje vreme sigurno bio. Sama koncepcija policijskog filma ili policijske serije, praktično procedurala smeštenog u svemir u to vreme već je cvetala a kasnije će dostići svoj zenit.
U tom miljeu, OUTLAND je veoma neveseo, tmuran i surov, i to mi se posebno dopada jer meni je lako, repriziram ga sada. Ali, priznajem i ja kad sam ga gledao prvi put kao klinac očekivao sam nešto veselije.
Ako mi je tada OUTLAND budio neko poštovanje, sada mi je pored toga proizveo i uživanje.
Bong nama omogućuje da stojimo na ramenima divova ali kada je radio MICKEY 17 i on je u OUTLANDu kao filmu, ako ne već u Hyamsu kao reditelja, imao jednog diva.
* * * 1/2 / * * * *
No comments:
Post a Comment