Monday, March 9, 2015

TROUBLE IN PARADISE

U sklopu pripreme za FOCUS Reque i Ficarre reprizirao sam TROUBLE IN PARADISE Ernsta Lubitscha. Ovaj film iz 1932. godine smatra se klasikom i u svoje vreme je zaista pomerio granice u pogledu moralnog profila glavnih junaka, kroz par simpatičnih lopova koji nemaju neko “opravdanje” za svoje krađe ponudio je priču koju je kritika smartala provokativnom i nihilisitčkom.

Nažalost, gledano iz današnje vizure, vreme nije bilo nežno prema ovom filmu. Štaviše, prilično ga je pregazilo. Naravno, danas je deplasirano govoriti o manama filma koji se smatra klasikom, koji je svojim uticajem dobacio daleko, i konačno koji je snimljen pre 83 godine.

Ipak, gledano iz današnje vizure, TROUBLE IN PARADISE ima čitav niz fundamentalnih problema. Ako ostavimo po strani režiju koja još uvek mnogo duguje nemom filmu, sa sporijom glumačkom igrom, ekspresijom koja nosi prilično trapav spoj naglašenije i usporenije mimike sa nešto sporijom isporukom replika, i ako tome dodamo kadriranje koje je takođe nasleđeno iz nemog filma sa dupliranjem onoga što se čuje onim što se vidi, i kada se na sve to doda određena teatralnost; ovo je film kome mnogo toga praštam.

Međutim, scenario Samsona Raphaelsona, Lubitschevog omiljenog scenariste u adaptaciji pozorišnog komada ima još veće probleme. Ako ostavimo po strani to što nije dovoljno duhovit i to pripišemo arhaičnosti pogleda na humor i ritam, opet se otvara pitanje vođenja priče. Imamo likove koji se pojave pa nestanu, gotovo da nema paralelne radnje, iako je ona krasila one “filmične” neme filmove, i odsustvo paralelne radnje jeste verovatno i najjasniji simptom teatralnosti ovog filma.

Na kraju, sami likovi nisu preterano zanimljivi, i ovaj film ostavlja gledaoca ravnodušnim. Lubitscha nikada nisu previše ni zanimale emocije, poznat je po tome da je voleo da radi komedije sa minimumom emocija, ali ovde nema ni dovoljno jake komedije.

Stoga, TROUBLE IN PARADISE jeste klasik koji ima svoje mesto u istoriji i treba da ga vide oni koje ova vrsta filma zanima. Međutim, kao gledalačko iskustvo ni na koji način ne nudi dovoljno kvaliteta. 

* * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment