Monday, November 12, 2007

EASTERN PROMISES

Teško je o novom Cronenbergovom filmu EASTERN PROMISES pisati na podforumu RAZONODA, ZABAVA, ...

Daleko je ovaj film od zabavnog, i to ne u najboljem pravcu.

Međutim, što se mene tiče, EASTERN PROMISES sigurno jeste pomak u odnosu na HISTORY OF VIOLENCE pošto se dešava u Londonu u miljeu ruske emigracije i mafije i to mu daje neku vrstu intrigantnosti.

Koliko god Cronenberg paušalno bio nazivan ocem ginekološkog horora, on ovde zalazi u sfere akušerske drame, baveći se pričom o babici ruskog porekla koja ganuta slučajem maloletne trudnice počinje da raspliće klupko human traffickinga u Londonu.

Neverovatno je koliko neko kome seksualna perverzija nije strana i ko je uostalom po vlastitom priznanju kontaktirao sa menadžerom & suprugom Marilyn Chambers, može ovako naivno i gotovo oduševljeno da nam razotkriva bolne istine o materijalnoj strani & metodologiji trgovine ljudima. Trgovina mladim devojkama iza zavese koja je već prežvakana tema u svim formama pokretnih slika, kod Cronenberga biva tretirana kao nešto što do sada nismo znali i videli.

Na svu sreću, Cronenberg ne opterećuje preveliki deo filma time, međutim, upravo je jedan prilično rutinski slučaj trgovine ljudima i silovanja koji iz toga sasvim prirodno, kao deo modus operandija, proističe, bio razlog sunovrata jedne ruske mafijaške kuće u Londonu.

I pored svih tiho izgovorenih replika, ćutljivih junaka i sipljivog disanja Vincenta Cassella, film se svodi na to da se loza raspala zato što se deka malo igrao doktora sa devojčicom.

Na drugom mestu kod ovih ruskih mafijaških GLEMBAJEVIH jeste svakako domen gangsterskog homoerotizma, takođe toliko prežvakana tema da je čak ušla i u knjigu kod Kaminskog, kao jedna od konvencija žanra.

I konačno, tui je ritualni segment gangsterskog života, karakterističan za istočnjačke kriminalne organizacije koji je u holivudski mejnstrim uveden jos ša YAKUZom Sydney jebenog Pollacka, najmejnstrimniejeg od svih mejnstrim reditelja. daje taj film režirao Aldrich kako je prvodbitno trebalo možda bi ova referenca delovala kulje ali ovako sa babom Sydneyem, Cronenberg ulazi na nedopuštenu teritoriju.

Dakle, kad se sve uzme u obzir, potpis BBC Filmsa na ovom filmu bi dobro stajao da je reč o rutinskom TV filmu o društvenom problemu trgovine ljudima i homoerotizma među gangsterima. Međutim, filmovi o opasnostima trgovine ljudima i homoerotizma među gangsterima stvarno nisu Cronenbergov nivo. U tom smislu, ja čak i nemam nameru da se sada fanovski pozivam na to šta ja mislim da on treba da radi, već naprosto hoću da kažem da čak i ako hoće ovo da radi, treba da ga radi znatno ozbiljnije.

Konačno, iako je ovo kudikamo slovesnije od HISTORY OF VIOLENCE, daleko je od ozbiljnog savremenog filma i nečega što pravi čak i mdiokritetska srednja struja.

Ipak, u Cronenbergovu odbranu, moram nešto da kažem. Iako je ovaj film sranje, i sve što uz to ide, ipak oseća se neka vrsta rukopisa. ne cronenbergovog rukopisa, ali rukopisa iz koga uspevam da pročitam fokus na likove, koji recimo fatalno nedostaje Ridleyu u AMERICAN GANGSTER koji mi je bio baš svež u sećanju dok sam gledao EASTERN PROMISES. ta sposobnost da nam u svakoj situaciji odvoji važno od nevažnog i kaže o čemu je film i šta je fokus u sceni, umeju samo pravi majstori, čak i u minornom filmu.

* * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment