Friday, May 8, 2020

POODLE SPRINGS

Philip Marlowe je bio protagonista osam romana Raymonda Chandlera i jednog koji je on počeao a završio ga je Robert B. Parker, kreator Spensera i još nekih čuvenih detektiva. Svi Chandlerovi romani sem PLAYBACKa su ekranizovani, a kako je PLAYBACK pisan krajem pedesetih/ početkom šezdesetih i on je bio u razvoju za studio Universal.

Moje prvo čitanje samog Chandlera bio je roman PLAYBACK koji je izašao u ediciji Trag a potom je izašao kod nas i kao knjiga. Poznate su priče kako je u ediciji Trag, od ruke čak možda Igora Mandića - ako ne grešim, bio malo i cenzurisan. U svakom slučaju, meni je čitanje PLAYBACKa bilo pomalo čudno jer mi je percepcija Marlowea bila vezana za četrdesete a ovaj se bavio svojim vremenom, šezdesetim i delovao je “premoderno” u odnosu na ono što sam očekivao.

Ono što se desilo u filmu Paula Bogarta MARLOWE sa Jimom Garnerom, nastalom po romanu THE LITTLE SISTER jeste osećaj da je junak iz četrdesetih prenet u šezdesete sa dosta pokušaja da aktuelno vreme bude hip a opet sa svetonazorom junaka i priče koji su passe. Meni je MARLOW bio odličan i zabavan film, ali to raslojavanje se osećalo. Uostalom LITTLE SISTER je knjiga iz 1949.

POODLE SPRINGS je roman iz 1988. koji je kompletirao Robert B. Parker na osnovu Chandlerovog započetog rukopisa. Samim tim ovaj roman je imao duh nešto modernijeg odnosa prema šezdesetim godinama u kojima se dešava priča. Naime, roman je pisan 1962. izvorno a adaptacija snimljena za HBO se dešava 1963. u vreme kada je ubijen JFK.

Adaptaciju je radio Tom Stoppard, i ona je veoma chandlerovska, tu je taj ethos, tu je taj hardboiled momenat ali je uhvaćen i taj konflikt junaka koji je u šezdesetim godinama već poprilično mator i blizak penziji. Naravno, James Caan u glavnoj ulozi doprinosi adekvatnom duhu priče.

Chandlerovi romani se dešavaju uglavnom u LA: Ovaj se dešava na potezu LA i Palm Springsa s tim što je Poodle Springs parafraza tog mesta, ali LA ovde ima bitnu ulogu. Bob Rafelson ulaže jako nogo energije da rekreira vajb LA šezdesetih, i tu ne govorim samo o rekonstrukciji epohe već upravo te neke atmosfere koju uostalom znamo i iz filmova.

Rafelson je veliki reditelj i ovaj TV film režira bez nekog insistiranja na noir stilemama, nije agresivan u postupku ali je sve vreme konzistentan i efektan. Uostalom, Rafelson je snimio neke seminalne neo noir naslove i u tom pogledu POODLE SPRINGS je prilično pitom u zahvatu, ali je naprosto atmosferičan, i jako ubedljiv u tom duhu za kojim traga.

POODLE SPRINGS je stoga bitan deo HBO filmske baštine i delo koje dan-danas treba da pogledaju oni koje na bilo koji način trigeruje ijedna od ključnih reči koje sam naveo.

No comments:

Post a Comment