Monday, November 14, 2011

SNABBA CASH

Reprizirao sam SNABBA CASH Daniela Espinose u cilju industrijske špijunaže. Uprkos tome što su kriminalci često junaci naših filmova, za dobar prikaz naše kriminalne scene moramo da potražimo severnoevropske filmove a SNABBA CASH je jedan od njih. Posle Danske, sad imamo i švedske i islandske flmove koji se dotiču našeg podzemlja.

SNABBA CASH je priča o velikom uspehu svih ljudi uključenih u film. Espinosa je u međuvremenu otišao u Holivud i već snimio akcioni film SAFE HOUSE koji izlazi u februaru iduće godine, prava za rimejk sa kupljena i u njemu bi trebalo da igra Zac Efron a Joel Kinnaman kao polu-Amer gradi karijeru koja je za par godina maltene dostigla Efronovu a sa KING ARTHURom će ga možda i prestići.

Espinosa prati tri paralelne priče koje se u drugoj polovini ujedinjuju u jedan tok i vode ka uzbudljivom finalu. U rediteljskom postupku, Espinosa dosta vešto meša elemente gangsterske melodrame, hronike podzemlja i akcionog trilera, i SNABBA CASH uprkos tim raznim pristupima deluje koherentno. Najveće iskušenje je svakako kako učiniti glavnog junaka, pohlepnog studenta ekonomije ubedljivim i Espinosa pre svega u tome uspeva. U suštini, upravo je ta tema, studenta u svetu podzemlja i osnovni high concept romana Jensa Lapidusa. Mislim da će ta ideja biti okosnica oko koje će se vrteti i eventualni holivudski rimejk.

Prikaz etničkih mafija je sjajan. Srpska mafija je prikazana ubedljivije nego u bilo kom srpskom filmu, uz rame sa Refnovim PUSHERima, s tim što SNABBA CASH nije ta vrsta filma o živopisnim karakterima, više je reč o trileru gde su pripadnici etničke mafije dati u funkciji priče. Glumci koji igraju Srbe su pravo otkrovenje - Dejana Čukića već znamo iz danskih filmova ali Dragomir Mršić i Miodrag Stojanović u živopisnoj ulozi Kuma Nenada su pravo otkrovenje. Ne znam da li bi oni funkcionisali u nekom našem filmu, ali mislim da je evidentno kako dolaze iz jedne druge škole glume.

Espinosa se drži dosta sirovog stila, sa dosta kamere iz ruke, snimanja junaka s leđa u pokretu što svemu daje naročitu nervozu i nudi mu dosta pozicija kamere i film je zato vrlo dinamičan, pa ne čudi da se Espinosa tako brzo i dobro snašao u Holivudu. Ovaj film je već po svojoj realizaciji na jako visokom nivou, i to ne samo tehnički već i na planu vođenju priče. Od svih Skandinavaca koji su otišli u Holivud poslednjih godina, Espinosa deluje najspremnije za Holivud u smislu uklapanja u njihove tehnološke standarde i trejler za SAFE HOUSE i deluje kao nešto što bi inače snimio Tony Scott.

Veliki adut filma je DP Aril Wretblad, i potvrda Espinosine okrenutosti holivudskoj ortodoksiji jeste to što je za SAFE HOUSE uzeo Olivera Wooda, prepoznatljivog DPa za akcjaše. Wretblad u SNABBA CASHu nudi fotografiju koja istovremeno spaja određenu lirsku dimenziju sa realizmom, a odlično beleži i akcione detalje kada se dese. Wrertblad je već veteran i ima opus žanrovski raznovrsnih radova u Švedskoj.

U svakom slučaju, ako neko do sad nije pogledao, SNABBA CASH je svakako film vredan pažnje.

* * * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment