Tuesday, December 23, 2008

HIGHLANDER: SWORD OF VENGEANCE

Pogledao sam najzad i animirani nastavak HIGHLANDERa. Ovaj vrlo inspirativni film je dobar povod da se da jedna generalna ocena dosadašnje sudbine ovog serijala.

Naime, HIGHLANDER je od svih trenutno DTV serijala verovatno najduže uspevao da bude thetrical. Imajmo na umu da je Dimension u bioskopima distribuiro ENDGAME i da je samo SOURCE bio striktni DTV. Čak je i animirani Kawajiri, kao i DEGENERATION imao limited release u Japanu. Inače, Japan je fasinantno tržište, u njemu je recimo STARSHIP TROOPERS 3:MARAUDER bio theatrical i zaradio je preko 400 000 dolara.

Panzer i davis su se tokom čitavog trajanja srrijala istinski dtrudili da filmove rade relevanti ljudi. Mulcahy je snimio prvi film kao jedan od najuspešnijih reditelja spotova, zatim je njegovu ulogu preuzeo Andy Morahan, takođe jedan od najrespektabilnijih reditelja spotova koji je bio zreo za bioskopski film (radio recimo NOVEMBER RAIN), poom je ENDGAME radio Doug Aarkiokoski koji nije previše poznato ime ali u to vreme je važio za veliku nadu pošto je bio poznati asistent Roberta Rodrigueza. SOURCE je režirao Brett Leonard koji ne samo da je u svoje vreme imao hitove (LAWNMOVER MAN) i kajor projekte (VIRTOUSITY, HIDEAWAY) nego je i SOURCE radio posle velikog umetničkog kambeka sa filmom FEED.

Dakle, HIGHLANDERi su uvek započinjani sa velikom ambicijom. Osnovni problem filmova bio je u slaboj priči, čestim slučajevima da moraju da se retkonuju raniji filmovi, nedoumicama ko je kanonski Highlander Lambert ili Paul i sl. Stoga, velika ambicija producenata se retko kada isplatila, ali je postojala.

Paradoksalno, animirani DTV nastavak radi možda i umetnik sa najvećom reputacijom od svih, uprkos tome što se uključuje u šestom delu. To je Yoshiaki Kawajiri, jdna od najbitnijih figura ortodoksne, žanrovske anime, potpisnik klasika NINJA SCROLL i WICKED CITY kao i ambicioznog VAMPIRE HUNTER D. Kawajiri je u poslednje vreme aktivniji na Zapadu putem, recimo ANIMATRIXa, i uopšte uspeh Braće Wachowski mu je pomogao u afirmaciji.

U svakom slučaju, Kawajiri je napravio zaista impresivan HIGHLANDER film. Iako se ne bi moglo reći da je scenarista David Abramowitz rešio pitanje priče, napisao je scenario u kome nema priče već se ilustruje višemilenijumski sukob dva Highlandera koji obiluje flešbekovma podstaknutim u futurističkom svetu u kome se sprema njihov završni obračun.

U priču o dorbom i zlom besmrtniku, unosi se i klasni momenat. Onaj zli je uvek na strani tirana i okupatora, bilo da je u ulozi Rimljanina ili naciste dok je pozitivac uvek na strani potlačene raje.

Tako je i u budućnosti koja je vrlo karpenterovski, da ne kažem italoapokaliptično urađena. U budućnosti kako negativac postaje dementan, tako je i dizajn mešavina antičkog Rima i nacizma, i taj koncept je sproveden vrlo dosledno u jednom 80s ključu koji je na razmeđi Carpentera i Camerona.

Kao i uvek na nivou priče, Kawajiri je naklonjen Cameronu, tako da i ovde imamo spoj snažn melodrmae i akcije sa motivima žrtvovanja ljubavnika zarad višeg dobra i sl.

Sam stil animacije je vrlo retro, anime iz najboljeg vremena. Jasno je da Kawajiri u Japanu više nije prva liga, pre svega zato što ne radi family friendly stvari, međutim isto tako odlično je što radeći za Zapad, nije prestao da bude zanimljiv i u najboljem smislu oslonjen na japansku tradiciju.

U tom smislu HIGHLANDER je ako uzmemo stilske reference italoapokalipse, Carpentera, Camerona, nekih Kawajirijevih ranijih landmarkova (roboti sa nogama pauka) vrlo apartan film koji po mnogo čemu nema veze sa onim što običan zapadni naručilac očekuje od japanimacije.

* * */ * * * *

No comments:

Post a Comment