Thursday, January 21, 2021

WHITE NOISE

 Daniel Lombroso je u filmu WHITE NOISE snimio jedan od najuzbudljivjih dokumentarnih filmova o alt.rightu baveći se trima bitnim ličnostima ovog pokreta, i prikazujući ih pre svega kao ljude koji se kriju iza javnog nastupa, za koji do kraja nije jasno da li je trolovanje ili istinsko uverenje.

Tu su Richard Spencer, čovek koji je skovao termin alt.right, gonjen zbog nereda u Charlottesvilleu, kontroverzan zbog niza javnih nastupa i skandala među kojima je bio i pozdrav HEIL TRUMP, koji su njegove pristalice pozdravile sporadičnim nacističkim pozdravima.

Zatim, Mike Cernovich, čovek koji je krenuo iz pickup artistryja i manosphere blogginga u neko generalno alt.right eksponiranje.

I konačno, Lauren Southern, mlada vankuverska blogerka, youtuberka i politička aktivistkinja koja želi da se u zapadnom svetu očuva bela zapadnjačka većina.

Daniel Lombroso izlaže ideologiju ovih ljudi ali pre svega pokušava da pronikne u njihove ličnosti, i to ne samo u temu njihovog odnosa prema toj desnoj ideologiji koju zastupaju već ko su zapravo oni.

Imamo mi kod nas sličnih likova koliko hoćemo, čak i sa veoma sličnim backgroundom, tako da možemo reći da je prisutna određena doza identifikacije ali ovde je zanimljivo da su ovo osobe koje su imale uticaj na javno mnenje najmoćnije svetske sile, a samim tim i na globalne tokove.

Richard Spencer deluje kao jedan dendi, neostvareni avangardni pozorišni reditelj iz dobrostojeće kuće koji ima neostvarive krupne fantazije znatno oblikovane SFom ali i imaginarijem filmova o evropskim desničarima i simpatizerima nacizma. Njegova klasična ideja, okrenutost malo avangardi a malo klasičnoj umetnosti, relativno dobrostojeća porodica iz koje dolazi svakako čine da iza scene on deluje kao man child koji tek treba da odraste i za sada se dobro zabavlja izigravajući nacistu i potom negirajući da on to zapravo nije.

Mike Cernovich je pak klasični oportunista, sitni prevarant koji ceo život pokušava da živi od svog (ne)rada, podvaljivanja nekakvog life coachinga, stavova, proizvoda za zdraviji život, pa je deo toga bilo i blogovanje oko alt.righta u kom je došao i uzeo šta je mogao.

Lauren Southern je pak jedna devojka željna eksponiranja, ponekad uznemirena vlastitim vrednostima koje propoveda kada heroji iz manosphere krenu da joj se nabacuju pa ne znaju kad je dosta, kada govori kako želi porodicu ali nije sigurna da je spremna za to, ili kada se uprkos svojim stavovima zaljubi u čoveka koji nije belac ili nastavi da se politički angažuje iako se zavetovala da će isključivo biti majka i brinuti o porodici.

Lombroso nas do ovih utisaka dovodi bez ikakvih agresivnih intervencija u postupku. Gledaoci imaju priliku da sami svedoče ovoj demistifikaciji i prepoznavanju i to je najveći kvalitet ovog inače nesporno veoma dinamičnog i solidno estetizovanog filma.

Može se postaviti pitanje da li je ovaj vid "humanizovanja" ljudi sa ekstremne desnice skrupulozan, ali s druge strane i alt.rightovci uvek mogu reći da su ovom "humanizacijom" njihovi heroji uniženi i svedeni sa javnih ličnosti na demistifikovane ljude sa izraženim slabostima. Otud, iako autor i film imaju jasan predznak, čini mi se da je ovo više portret ličnosti iza nekih opasnih ideja nego rasprava o tim idejama.

* * * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment