Thursday, June 12, 2025

THE SHROUDS

Ako imamo u vidu sistematski sunovrat karijere Davida Cronenberga koji od CRASHa nema nijedan važan film, a sva je prilika od SPIDERa nijedan ni pristojan, onda je bitno imati u vidu da je ulazak u najgoru fazu bio praćen možda i ponajboljim kritikama njegovog rada.

Od HISTORY OF VIOLENCE pa nadalje, Cronenberg je zapravo bio podržavan u svojoj eroziji ali onda mu je u nekom momentu izmaknuto tlo pod nogama i filmovi su krenuli da se ulupavaju, i tada on kreće da koketira sa povratkom na svoj old school pristup, koji je imao vrlo solidno manifestaciju u romanu CONSUMED..

THE SHROUDS je u tom smislu old school Cronenberg gde on sada unosi ličnu traumu smrti supruge i pokušava da od toga napravi cronenbergianu. Naravno, ima li šta lepše od autora kome je zaista stalo da kopa po ličnoj traumi kako bi stvorio delo?

Verovatno, ne. Osim kada to kopanje po traumi neko vrši da bi nas zabavio i iskoristio je kao premisu za svoj pokušaj da snimi svoj film iz vremena kad te traume nije bilo.

Sama premisa je bizarna. Imamo glavnog junaka koji svojim mušterijama omogućuje da gledaju snimke visokoosetljive kamere koja prati dešavanja sa njihovim pokojnim bližnjima. Ima li to smisla? Možda, ali na top listi bizarnih Cronenbergovih premisa ova se nalazi pri vrhu najmanje zamislivih. Čini mi se da je Cronenberg ovde kanalisao svoju pomisao na to šta se zbiva sa telom pokojnika i digao to na nivo premise. No, ko sam ja da sudim da li ovako nešto možda nekome i može imati smisla.

Elem, glavni junak je to smislio i u njegovoj mašti njegova žena još nije mrtva. Ona mu se ukazuje, dok se uporedo sa tim, razvija i nekakva intriga sa samim nadzorom na groblju u koju su možda umešani eko-teroriristi, ruski ili kineski obaveštajci.

Nažalost, ako premisa jeste kronenbergovska i to je nesporno, jer je na kraju krajeva skopčana sa njegovom traumom, triler i zavera koju pokušava da konstruiše nažalost je subkronenbergovska. Ceo taj triler zaplet je deklarativan, i nije sporno što samo postoji u glavama junaka i vrlo malo ili nimalo u radnji, ali prosto ne uspeva da nas ubedi da je ikome od njih barem i subjektivno stvaran.

Čini se da je film primarno pao zapravo na tome što Cronenberg nije uspeo da izvede ono što je njegovo ključno majstorstvo a to je racionalna razrada iracionalne premise.

Ovde se doduše ne nadovezuje jedna iracionalnost na drugu, ovde se nadovezuje iracionalnost na koješta, i to sve rezultira filmom koji je opterećen bukvalno beskrajnim dijalozima koji čak nisu nevažni za ono što ovaj film pretenduje da bude (mada, do kraja ni FSB ni GRU ne bi mogli da otkriju šta je to tačno) ali ih je prosto toliko da ispituju granice gledaočeve percepcije.

U više navrata sam vraćao film unazad u očajničkim pokušajima da uhvatim priključak, a gubio sam ga isključivo u tim dijaloškim maratonima koji ubijaju ritam.

Film dobro izgleda, bolje od prethodnog. Vincent Cassel je dobar kao Cronenbergov alter ego i on zbilja jeste sada i dizajniran da izgleda kao njegov dvojnik i svi ostali glumci su požrtvovani, međutim, krajnji rezultat ne valja mahom zato jer Cronenberg nije snimio ono što treba.

Kako rekoh ranije, nije do kraja jasno šta je krajnji cilj, ali sva je prilika da je želeo da se vrati u svoje najbriljantnije dane, pre svega VIDEODROMEa, ali za to je ipak potrebno savladati nekoliko zadataka među kojima cronenbergovska imaginacija nije jedini. Drugi je sama konstrukcija i žanrovska okosnica.

Ovde te okosnice nema, a film ne vapi za njom samo zbog toga što ja imam neku svoju viziju Cronenbergovog filma, nego zato što nam on bukvalno u usta likova stavi ono što bi trebalo da gledamo i što bi trebalo da se dešava.

Otud, ovo je film koji svakako, i bez ikakve sumnje, tematski spada u Cronenbergov opus, pa čak bih rekao i u kanon u pogledu namere, ali po egzekuciji neće biti usamljen u galeriji njegovih slabih pokušaja.

* * / * * * *

No comments:

Post a Comment