Saturday, October 3, 2015

CARTEL LAND

Kathryn Bigelow nije pogrešila kada je kao izvršni producent potpisala dokumentarni film Matthewa Heinemana CARTEL LAND. Ovaj film je potpuno na liniji njenih rediteljskih radova, izrazito muška i višeslojna priča, uzbudljiva ne samo u okvirima istorijskih događaja koje opisuje, i dramskog razvoja situacije već i vizuelno. CARTEL LAND je priča o prednostima i nedostacima “naoružavanja narod”. Konkretno, ovde se govori o dve grupe “naoružanog naroda”, antifederalnih grupacija u Arizoni koje žele da preuzmu kontrolu u pograničnom pojasu prema Meksiku, i narodu u Meksiku koji se samoorganizovao u borbi protiv kartela.

Iako je formalno kartel glavni protivnik obe grupacije, Heineman pokazuje da su ove grupe i po sastavu i po pozadini bitno drugačije. Američku čine otpadnici, ljudi bez profesije, rasisti, traumatizovana sirotinja, dočim meksičku zbilja čini narod koji više nije mogao da trpi kartelski zulum. No, kako borba dobija na zamahu, pokazuje se da ni narodna buna nije imuna na korupciju, finansijsku, političku i moralnu.

U centre priče su dvojica vođa, od kojih je zanimljiviji meksički narodni tribun doktor Mireles koji predstavlja emocionalni pa i moralni centar dešavanja, iako ne možemo reći da je i on sam imun na korupciju i izazove koje postavlja moć.

Heineman je ili genije inscenacije ili je imao pristup ljudima i događajima bez presedanja. CARTEL LAND je moderni vestern, sa kamerom koja se nalazi u epicentru dešavanja, od narodnih zborova i backroom dogovora do revolveršakih obračuna sa kartelima. Čini se da su Meksikanci kudikamo bili otvoreniji u prikazu svog modus operandija od antifederalnih Arizonjana jer u jednom susretu sa meksičkim emigrantima, ovi deluju mnogo politički korektnije nego što bi se očekivalo. Dočim Meksikanci nemaju strah da pred kamerama pokažu svoje uživanje u nadmoći proistekloj iz naoružanosti.

Heinemanov film na kraju svega ipak pokazuje da je veliko narodno nadahnuće itekako sklono padu u korupciju i nažalost, mislim da će gledaoci sa raznih podneblja lako prepoznati neke od svojih pokreta koji su doživeli sličnu sudinu. Ipak, malo ko je dobio ovako narativno i vizuelno uzbudljiv dokument o usponu i padu, i borbi za pravdu koja nikada ne izlazi iz mode.

* * * * / * * * *

No comments:

Post a Comment