Alice Winocour sam zapazio još na filmu MARYLAND u kom je (nezavisno od njenih neočekivanih veza sa našim filmom) uspela da snimi film koji maltene doslovno kanališe ono kako srpski reditelj krimić. Posle tog uspešnog filma sa velikom pažnjom sam čekao njeno novo ostvarenje PROXIMA, savremenu, ili da kažem nekoliko dana u budućnost smeštenu priču o ženi koja se sprema da zazume mesto astronauta na dugotrajnoj misiji na Mars, u kojoj mora da prevaziđe sve one intimne lomove koje ima kao kao majka, ali i da se izbori sa seksizmom muških kolega koje nemaju razumevanje za njene probleme i pate od predrasuda.
Iako u tom domenu emancipacije žena, Winocourova u par situacija dolazi na ivicu pravljenja jeftinih, pojednostavljenih dramskih situacija - recimo u sceni govora američkog kolege u kom se sa dosta predrasuda odnosi prema svojoj francuskoj koleginici, na nivou celine PROXIMA ipak uspeva da postigne ono što joj je cilj, a to je da prikaže drugi ugao putovanja u kosmos a to je pogled na sve to iz vizure majke.
U tom pogledu, veoma je zanimljivo da je ovo evropski film. Protagonisti su Francuzi, Nemci, Amerikanac i Rusi, najvećim delom se dešava u Rusiji, u Moskvi i Zvezdanom gradu, malo u Bajkonuru, i to je jedan potpuno svež ugao gledanja.
Ne mogu da kažem da su mi NASA postrojenja dosadila, naprotiv, ali veoma mi je zanimljivo da vidim i druga, i ovaj film to omogućuje.
Alice Winocour je omogućila da se u isto vreme stekne utisak o zahtevnoj i kompleksnoj misiji koja čeka junakinju ali da se istovremeno pokaže i slika jedne svakodnvne rutine koja deglamurizuje život i rad astronauta. I to su vrednosti koje daje potpuno novu svežinu ovom filmu koji zaista donosi nešto novo u domenu filmova o astronatima koji ovih godina imaju svojevrsni revival.
Eva Green u glavnoj ulozi je potpuno deglamurizovana, svedena je na nivo “obićne žene” i bez šminke pristaje da se potpuno “poništi” kao zvezda i seks simbol.
Ryuichi Sakamoto je radio diskretnu muziku u svom maniru, uz animljiv izbor arhivskih pesama raznih žanrova.
* * * / * * * *
No comments:
Post a Comment