Tuesday, March 25, 2008

99 FRANCS

Pogledao sam 99 FRANCS Jan Kounena, bez prevoda, klot na francuskom, courtesy of Ginger.

Pošto sam prethodno čitao roman, u principu sam ispratio priču i nije mi bilo dosadno. Ostao sam uskraćen za dijaloge no nadam se da će se nekada pojaviti i titlovi i da će mi dijalozi samo dopuniti povoljan utisak o ovom filmu. 99 FRANCS mi je sigurno bio jedan od najočekivanijih filmova prošle sezone pošto sam ogroman Kounenov fan a isti tako volim i Beigbederov roman.

Kounen je sasvim sazreo u ovom filmu i mogu reći da bi se 99 FRANCS mogao posmatrati kao njegov FIGHT CLUB. Uostalom i Kounen se po svom autentičnom maverick statusu nekada mogao porediti sa Fincherom iako ta teza sada deluje apsurdno ako imamo u vidu koliko se Fincher prodao. Beigbeder bi se na tom cred kriteruijumu mogao smatrati spornim ali Kounen svakako ne pošto je on zaista totalni maverick o čemu najbolje svedoče njegovi doukumentarci ili BLUEBERRY. Otud me i raduje da je 99 FRANCS bio komercijalni hepiend za njega, odnosno novi početak. Sve kontroverze oko Beigbederovog koketiranja sa šik scenom, razbija Kounen koji uz vrlo ciničan odnos prema advertajzingu daje vrlo moćno ofilmotvorenje njegove knjige. Ovakvu vizuelnu ekspresiju stalno očekujemo od lažnog genija Michel Gondryja, a dobijamo je od pravog genija Jan Kounena koji ovde svoju nepredvidljivu i raskošnu vizuelnost obogaćuje ozbiljnom polemikom sa svetom reklame, estetikom reklame, gotovo godardovskom agresivnošću pokazuje kako pravi majstor koristi sve moguće trikove koje nudi savremena tehnologija.

Kounen uzima estetiku videoklipa i reklame i pretvara je u ultimativnu estetiku košmara, ono što bi trebalo da je lepo i privlačno pretvara u pretnju. istovremeno, Kounen vlada fundamentima zanata. Na fakultetu smo učili kako se dobar film razume bez dijaloga i u dramskim scenama zaista režija i igra vrlo jasno pokazuju kako se likovi osećaju, u kakvim su odnosima, između koga je sukob,
itd. U tom smislu, Kounen pokazuje da svi oni koji su ga osporavali iz akademske pozicije nemaju pravo i da bi on zaista umeo da snimi "konvencionalan" film da hoće.

U svakom slučaju, kao jedan od najočekivanijih naslova 2007. Kounen je opravdao svu nestrpljivost koju sam za njega gajio.

* * * * / * * * *

No comments:

Post a Comment