Wednesday, May 26, 2021

WRATH OF MAN

WRATH OF MAN Guya Ritchieja se mogao zvati i WRATH OF MANN jer sasvim sigurno da je u svojim razmišljanjima londonski bard mislio i na Manna dok je snimao LA, koji je nezaboravnim učinjen u HEATu koji potpisuje čikaški mag.


Međutim, jedino što iz HEATa zapravo možemo osetiti u ovom filmu jeste pokušaj da ravnopravno odnosno ravnopravnije pokaže protagoniste i antagoniste, da unese motivaciju i heroja i lopova, i da prikaže neke metodične pljačke, sa dosta tenzije i pucnjave.


I to je manje-više to, svako dalje pominjanje Manna je deplasirano i ide na štetu Ritchieju. Svakako da ovaj film ima određene pretenzije da bude definitvna slika nečega, ali svakako ne definitivna slika cops vs robbers filma ili heist filma. To svakako ne.


Za WRATH OF MAN bi se pre moglo reći da je pokušaj da se snimi definitivan krimić sa Stathamom, da se snimi film u kom će on kapitalizovati kao kul figura, opasan, hladnokrvan, harizmatičan, sa ubojitim udarcima i efektnim replikama, i Ritchie u tom pogledu postiže dosta. Statham je uostalom njegovo otkriće ali ono što je Statham danas, a to je akcioni heroj vezan za neke franšize i srednjebudžetne filmove van njih nije ipak ono za šta ga je profilisao Guy.


U tom smislu, možemo reći da ovo nije sasvim nov teren za Guya i Stathama jer mu je on dao ulogu ovog tipa u REVOLVERu, ali da svakako nije refleksija na LOCK, STOCK i SNATCH.


U WRATH OF MAN ima humora koji proističe iz situacije, ima kurčevitog bantera među junacima, ali ton je smrtno ozbiljan, i Ritchie uglavnom uspeva da mu doraste. U stvari od tog tona najviše odstupa par “ozbiljnih” scena koje su mogle imati jaču i logičniju emociju u egzekuciji - pre svega finalni susret Stathama i čoveka kog traži ceo film koji bi morao biti primalniji i znatno manje “dovitljiv”.


No, sve to su neke stvari o kojima se da polemisati ako nam je um naštelovan na WRATH OF MANN. Međutim, ovde tog dodatnog N nema, i ovo je na kraju krajeva Stathamov vehicle dignut na viši nivo, recimo na nivo Ritchiejevog vehiclea ili možda pre iskoraka, i to u jednom dobrom pravcu.


Ritchie uzima osnovnu premisu od LE CONVOYEUR, ali je ne prati dosledno i suštinski ne obrađuje istu temu i dinamiku odnosa, pa ova dva filma ne bih poredio. Drugačiji su. Ali, LE CONVOYEUR je meni bio i bolji.


No, to sad nije ni važno. Kao ključnu referencu za ovaj film uzeo bih najpre Hackfordov PARKER. I mislim da je to neki okvir gde treba smestiti WRATH OF MAN. I u tom poređenju, i PARKER mi je nekako bolji, mada je WRATH OF MAN zanimljiviji. Ali, to što je zanimljiviji ne znači da ponekad jednostavnost ne čini krimić.


Imamo nekoliko digresivnih deonica koje su same za sebe odlične, ali nas izbacuju iz Stathamovog protagonizma. Takve intervencije možemo smatrati ključnim argumentom da ovo nije Stathamov vehicle već “film sa Stathamom”, ali bih tu etiketu pre pridodao PARKERu nego WRATH OF MANu.


Ritchie ovde pokušava nekim detaljima da transcendira ideju Stathamovog vehiclea, ali baš sagledavan iz takvog ugla, WRATH OF MAN najbolje izgleda. I stoga ne treba da se stidi tog statusa Stathamovog vehiclea.


Ko je imao simpatiju prema REVOLVERu naći će nešto za sebe i ovde. WRATH OF MAN ima blef, ostavlja utisak boljeg filma nego što jeste. Ali, na svu sreću, to što zbilja dostiže nije malo. 


* * * / * * * *


No comments:

Post a Comment