Friday, February 26, 2021

STRAIGHT OUTTA COMPTON

Sa zakašnjenjem sam pogledao STRAIGHT OUTTA COMPTON iako je reč o temi koja me izuzetno zanima. Ipak, trebalo mi je vremena jer sam želeo da ga pogledam u jednom prigodnom raspoloženju da se savlada tako obiman i tematski interesantan rad. I onda su tekući repertoarski događaji i druga istraživanja doveli do zakašnjenja.

Zanimljivo je da film režira čovek koji je apsolutno merodavan za ovu temu. F. Gary Grey je postao bitna faca u holivudskom mejnstrimu ali je krenuo upravo kao reditelj spotova za ekipu okupljenu oko Ruthlessa i Death Rowa, i njegovi rani filmovi lansirali su Ice Cubea u glumačku zvezdu koja je ostao sve do danas, usput zanemarivši rep karijeru.

E sad, ako imamo u vidu da je F. Gary Grey bio ne samo svedok i protagonista ovih događaja već na neki način i čovek koji ih je dizajnirao kroz svoje spotove, onda stvarno ne možemo imati bilo kakve zamerke u pogledu autentičnosti. Uostalom, ovaj film su producirali sami Ice Cube, Dre i Eazyjeva udovica Tomica, dakle u tom pogledu nema slabe tačke.

Međutim, film je u suštini veoma solidan, jasan, konvencionalan biopic koji prati priču o usponu, padu i ponovnom usponu, i uspeva da po scenariju Jonathana Hermana i Andree Berloff isprati ovu priču na dramski dosta solidan način, ali isto tako u skladu sa jednom vrlo tvrdom holivudskom konvencijom. No, to je valjda ono što je F. Gary Grey postao u međuvremenu, tvrdi egzekutor holivudskih konvencija, i to je na kraju krajeva okej jer je ovaj film ponudio ono što znamo, upakovano u dva i po sata jasne i zanimljive naracije.

Eazy-E je u suštini pitomi ali neustrašivi ulični diler koji postaje reper i rep mogul igrom slučaja, Ice Cube je mozak iza reči, Dre je mozak iza muzike, Jerry Heller je belac koji ih iskoristi jer ima tu stratešku prednost - BELAC JE i otvorena su mu sva vrata. Priča je logična i dobro postavljena. Suge Knight je prikazan kao drugi pol biznis modela, ulična bitanga koja je ipak za razliku od Eazy-Eja lišena skrupula i kreativnosti. Dre i Cube su umetnici koji su osetili ulicu ali nepogrešivo osećaju sa kim ne treba da se petljaju.

Neko će celu ovu priču posmatrati kao balansiranu sliku narativa o NWA, i ona to i jeste, ovo je mejnstrim klasicistički biopic odobren od tih ljudi. Ovako oni žele da ih vidimo, i sad mi možemo da im verujemo ali i ne moramo.

Šta je trijumf ovog filma? Prvo što je uspeo da bude blokbaster, drugo što je uspeo ga gangsta rap uvuče u format biopica o značajnim umetnicima. Način na koji F. Gary Gery prikazuje Cubea, Drea i Eazyja je u pogledu filmskog jezika i odnosa isti kao da snima nešto o Cole Porteru. Možda bi neko poželeo nešto drugačije, ali ovo je meni kulturalno gledano velika pobeda.

Mi gledamo ovaj film i po onome kako je snimljen nemamo nikakve sumnje da gledamo priču o velikim umetnicima i nastanku značajnih dela. Mislili to ili ne, F. Gary Grey odaje taj utisak. Da li je to suština NWA? Pa, ko zna, možda i jeste neki njihov krajnji cilj iako su u ono vreme delovali drugačije.

Sporedni likovi u životima ove trojice junaka iz sveta muzike dati su nakratko. Snoopa ima malo više, Paca malo manje, sve se i završava osnivanjem Aftermatha.

Matthew Libatique je fotografijom ispratio Greyev postupak, film deluje slick i classy.

Corey Hawkins kao Dre je tihi monolit maltene jimbrownovske smirenosti iako igra "finog momka" a O'Shea Jackson koji igra svog oca Drea je briljantan, samouveren i energičan, ekran zasija kad je on na njemu, dok se Aldis Hodge kao MC Ren i Lakeith Stanfield kao Snoop javljaju kao scene stealeri. Slično samom Eazyju, Jason Mitchell nekako ostaje u senci Drea i Cubea, uprkos tome što ne možemo reći da je on slab, ali ni njegov lik ni igra nisu na nivou ove dvojice.

Konačno, neverovatan je podatak da je Eazy E imao 31 godinu kad je umro. I kada to ukalkulišemo onda planetarni uspeh ovih ljudi zaista postaje još neverovatniji.

Ljubitelji repa ne mogu naučiti ništa novo iz ovog filma ali uvek je zanimljivo videti inscenaciju i rekonstrukciju nekih situacija. I u tom pogledu, STRAIGHT OUTTA COMPTON "prenosi" gledaoca u to vreme u priličnoj meri. Ono ipak čega mogu da se podsete jeste koliko je Ice Cube bio bitan u kreativnom pogledu i da se malo podsetimo njegovih ranih dana kao solo repera kada je ozbiljno kidao. Čini se da je to možda pomalo zaboravljeno u današnje vreme.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment