U sklopu pripreme za gledanje pilota HBO serije WESTWORLD, reprizirao sam Crichtonov film iz 1973. godine. To je bio jedan od filmova koji su me jako intrigirali kada sam bio mali i ostavio je snažan utisak. Posle reprize, film je isti onakav kako sam ga upamtio ali utisak nije tako snažan. Ipak, Crichtonov film za ogled o tome šta je Jonah Nolan pokušao da napravi u svom HBO pilotu. Za razliku od Nolana, Chrichtonova ideja je jednostavna, on snima B-film u kome spaja SF i vestern, praktično rekontekstualizujući vestern u okvirima jedne high concept futurističke priče. Praktično, možemo reći da je ovo priča o sukobu belog i crnog šešira u kome esencija vrline i zločinstva biva prevedena u ravan straha od mašina. Esencijalna razlika biva dakle u najbukvalnijem smislu esencijalizovana. Naravno, tu se mogu otvoriti još neke značenjske ravni, pre svega u temi pobune "zabavljača" unutar zabavnog parka koju će Crichton praktično ponoviti u romanu JURASSIC PARK gde su umesto kompjuteraša i robota, nevolje izazvali genetičari i dinosaurusi.
Ipak, ključna stvar kod WESTWORLDa jeste to što je reč o B-filmu, o vesternu iz vremena kada je taj žanr bio u krizi ali je još uvek bio živ i ideja da ljudi odlaze da ižive fantazije sa Divljeg Zapada itekako je imala smisla. Tada je vestern zaista bio bitan deo odrastavnja ali i savremenosti.
Nolanov HBO pilot za početak teško može da objasni zašto bi ikome u bliskoj budućnosti Divlji Zapad bio zanimljiv, pošto je teško zamisliti da je iko od tih ljudi odrastao istinski zaintrigiran tom ikonografijom. O pitanjima androida koji razvijaju svoju svest i bune se, snimljeno je neukusno mnogo sadržaja, između ostalog i na televiziji. Dok je WESTWORLD kod Crichtona bio izrazito futuristički, danas Nolanov deluje izuzetno retro. Ipak, skup i reshootovan pilot služi kao demonstracija sile koja će gledaoca prosto naterati da seriji pruži priliku. Ako je za utehu, mada je u tim okolnostima teško utvrditi kako je sve teklo, Jonah je doktorirao režiju u odnosu na Chrisa.
Crichtona sam već živopisao kao specifičan slučaj reditelja koji je napravio vrlo solidan filmski opus, a da mu to na kraju nije bila primarna struka niti primaran vid izražavanja.
* * * / * * * *
Ipak, ključna stvar kod WESTWORLDa jeste to što je reč o B-filmu, o vesternu iz vremena kada je taj žanr bio u krizi ali je još uvek bio živ i ideja da ljudi odlaze da ižive fantazije sa Divljeg Zapada itekako je imala smisla. Tada je vestern zaista bio bitan deo odrastavnja ali i savremenosti.
Nolanov HBO pilot za početak teško može da objasni zašto bi ikome u bliskoj budućnosti Divlji Zapad bio zanimljiv, pošto je teško zamisliti da je iko od tih ljudi odrastao istinski zaintrigiran tom ikonografijom. O pitanjima androida koji razvijaju svoju svest i bune se, snimljeno je neukusno mnogo sadržaja, između ostalog i na televiziji. Dok je WESTWORLD kod Crichtona bio izrazito futuristički, danas Nolanov deluje izuzetno retro. Ipak, skup i reshootovan pilot služi kao demonstracija sile koja će gledaoca prosto naterati da seriji pruži priliku. Ako je za utehu, mada je u tim okolnostima teško utvrditi kako je sve teklo, Jonah je doktorirao režiju u odnosu na Chrisa.
Crichtona sam već živopisao kao specifičan slučaj reditelja koji je napravio vrlo solidan filmski opus, a da mu to na kraju nije bila primarna struka niti primaran vid izražavanja.
* * * / * * * *
No comments:
Post a Comment