RARE EXPORTS Jakmari Helandera, film iz zemlje koja nas je zadužila time što je iznedrila Renny Harlina obeležio je kraj 2010. gopdine. Ovaj ljupki film je pogrešno promovisan kao skandinavski horor, valjda u pokušaju da se nadoveže na LET DEN RATTE KOMMMA IN.
RARE EXPORTS međutim nije horor iako su neke najave činile da zazvuči kao opaka vikinška groteska o "pravom" zlom Deda Mrazu koji ubija decu. Ipak, film je drugačiji, mnogo više mejnstrim i gotovo da nema veze sa "onom" Finskom čiji se bendovi utrkuju u brzini gitara,. klavijatura i goth šminkanja. Mnogo više ima veze sa Brać(al)om Coen i njihovim producentskim remek-delom BAD SANTA i konačno sa Spielbergovim producentskim radovima iz Amblina.
Helander Coenovima duguje pre svega odnos prema miljeu u kome se sve dešava - to je finska zabit koja dosta podseća na Minesotu iz američkih nezavisnih filmova kojima je svojstveno da se dešavaju izvan NY i LA, sa spojem vrlo efikasnog, amerikanizovanog, izlaganja likova i nekog blagog offbeat humora.
Međutim, kao što su Coenovi podržavši film poput BAD SANTAe u određenom smislu ponudli prototip edgy ikonoklastičnog prazničnog filma, slično je uradio i Helander. Osnovna razlika je u tome što je njegov fokus na vlastitog Trumana Murmana, bjorkastog dečkića Pietarija koji u maniru Amblin junaka iz osamdesetih evoluira iz gimpastog detenceta kome niko ne veruje do akcionog heroja.
Osnovni disbalans stoga proističe iz onoga u čemu su Coeni i Amblin daleki - a to je uvođenje jedne neo-noir deonice pri sredini filma koja ne bi mogla da funkcioniše za dečju publiku sa cool roditeljima. Da tog indie offbeat segmenta nema - Helanderov film bi svakako imao tu vrstu crossover potencijala poput recimo radova Gila Kenana.
RARE EXPORTS je film kojim pre svega preovladava nepretencioznost i jako relaksiran odnos prema temi. Otud pošto je pokazao da ima dara i da uprkos tome što je talentovan ne planira da ikome soli pamet, Helander se ubraja među sve veću koloniju skandinavskih reditelja koji će ne samo otići u Holivud već će tamo nešto uspeti i da snime. Njegov sledeći film neću isčekivati toliko kao novi rad Tomasa Alfredsona ali svakako više od ičega što sprema Tiommy Wirkola.
* * * / * * * *
RARE EXPORTS međutim nije horor iako su neke najave činile da zazvuči kao opaka vikinška groteska o "pravom" zlom Deda Mrazu koji ubija decu. Ipak, film je drugačiji, mnogo više mejnstrim i gotovo da nema veze sa "onom" Finskom čiji se bendovi utrkuju u brzini gitara,. klavijatura i goth šminkanja. Mnogo više ima veze sa Brać(al)om Coen i njihovim producentskim remek-delom BAD SANTA i konačno sa Spielbergovim producentskim radovima iz Amblina.
Helander Coenovima duguje pre svega odnos prema miljeu u kome se sve dešava - to je finska zabit koja dosta podseća na Minesotu iz američkih nezavisnih filmova kojima je svojstveno da se dešavaju izvan NY i LA, sa spojem vrlo efikasnog, amerikanizovanog, izlaganja likova i nekog blagog offbeat humora.
Međutim, kao što su Coenovi podržavši film poput BAD SANTAe u određenom smislu ponudli prototip edgy ikonoklastičnog prazničnog filma, slično je uradio i Helander. Osnovna razlika je u tome što je njegov fokus na vlastitog Trumana Murmana, bjorkastog dečkića Pietarija koji u maniru Amblin junaka iz osamdesetih evoluira iz gimpastog detenceta kome niko ne veruje do akcionog heroja.
Osnovni disbalans stoga proističe iz onoga u čemu su Coeni i Amblin daleki - a to je uvođenje jedne neo-noir deonice pri sredini filma koja ne bi mogla da funkcioniše za dečju publiku sa cool roditeljima. Da tog indie offbeat segmenta nema - Helanderov film bi svakako imao tu vrstu crossover potencijala poput recimo radova Gila Kenana.
RARE EXPORTS je film kojim pre svega preovladava nepretencioznost i jako relaksiran odnos prema temi. Otud pošto je pokazao da ima dara i da uprkos tome što je talentovan ne planira da ikome soli pamet, Helander se ubraja među sve veću koloniju skandinavskih reditelja koji će ne samo otići u Holivud već će tamo nešto uspeti i da snime. Njegov sledeći film neću isčekivati toliko kao novi rad Tomasa Alfredsona ali svakako više od ičega što sprema Tiommy Wirkola.
* * * / * * * *
No comments:
Post a Comment