Monday, July 11, 2016

YEOLHANSI

Pogledao sam YEOLHANSI Hyun-seok Kima, južnokorejski SF triler o mašini za putovanje kroz vreme. Namerno ne bih nazvao ovaj film SFom o putovanju kroz vreme jer ono je samo zamajac dešavanja, desi se jednom a ostatak filma je pokušaj da se na neki način preduprede uznemirujuća saznanja stečena hronomocijom. U određenom smislu, autori filma kao da nas usmeravaju na svoju tezu kako se stvari dešavaju onako kako moraju, hteli mi to ili ne. Takav signal je već priča o tome da se vremeplov zove Trocki, po želji ruskih finansijera jer njihov gazda smatra da bi SSSR bolje prošao sa njim na vlasti nego sa Staljinom. Kasnije, kada krene suspense oko pokušaja da se predupredi zlehuda sudbina istraživačke stanice, ta marksistička teza će se nadvijati kao crni oblak nad junacima.

Južnokorejski film je proteklih godina uspeo da se nametne kao lider u pogledu kreativnosti, pa čak i zanatske veštine, međutim u YEOLHANSIju, ima nešto copywoodske tradicije južnokorejskog filma. Pored odjeka Cameronovog THE ABYSSa, Hyun-seok Kim se dosta oslanja na flmove o istraživačkim ekipama.

Zanimljivo je da Južna Koreja ima u svojoj kinematografiji neke izvanredne SF filmove, pre svega one koje je radio Bong Joon Ho, ali da ovaj žanr nije u potpunosti zaživeo i da je imao određeni broj upečatljivih promašaja. YEOLHANSI nije film koji to može da preokrene, ali reč je o efikasnom, jasnom, pripovedački neinventivnom ali vrlo stabilno postavljenom SF trileru, koji je pritom u pogledu glumačke podele prilagođen i za izvoz.

YEOLHANSI je film koji podseća na ono što je Holivud isporučivao poslednji put u drugoj polovini devedesetih a danas pruži ponekad, u naslovima kao što je MOON. Ne znam da li je Hyun-seok Kim svestan toga, ali YEOLHANSI je jedan od onih filmova koji upravo popunjava potrebu za “običnim”, srednjebudžetnim žanrovskim filmovima koje Holivud pravi sve manje i sve ređe distribuira po svetu.

Filmovi kao što je YEOLHANSI ili recimo SOURCE CODE su ranije bili profil iz kog su se regrutovali ljudi koji će preformulisati žanr. Ovaj naslov nije jedan od njih ali je prilično dobar. 

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment