Monday, August 26, 2019

THE KITCHEN

Pre Drugog svetskog rata snimani su “kvota-filmovi” kojima su holivudski studiji na jefitin način pokušavali da izvrdaju lokalne zakone koji su odmeravali koliko domicilnih filmova mora da se prikaže u odnosu na broj američkih. Studiji bi onda finansirali jeftine lokalne produkcije i na osnovu njih plasirali svoje adute.

THE KITCHEN Andree Berloff deluje kao kvota-film, s tim što je ovde kvota vezana za zastupljenost žena. Ovaj krimić smešten u irsko njujorško podzemlje 1978. godine baziran je na Vertigovom stripu, mada nema nekog naročitog razloga za to. Strip nisam čitao ali ovakav film je mogao da se bazira i na nekim drugim stvarima, recimo na WIDOWSu Lynde La Plante. Štaviše, WIDOWS je izašao prošle jeseni u Veneciji a potom je bio u bioskopima i McQueen je snimio jedno raskošno ostvarenje koje otvara više tema nego što žanrovski film treba da obradi ali to ga ne čini manje intrigantnim ostvarenjem.

WIDOWS je ostavio previše dubok trag da bi THE KITCHEN bio išta više od produkcije-nerotkinje. Priča prati tri supruge irskih kriminalaca koje posle njihovog hapšenja nemaju od čega da žive i počinju da im preuzimaju posao.

Da je THE KITCHEN bio iole pristojan film, ostao bi senci u WIDOWSa. Samo remek-delo se moglo izboriti za opstanak.

A THE KITCHEN je film koji se posle prvog čina postepeno narativno raspada i pretvara u mešavinu manje bitnih karakternih razvoja i opšte priče koja se svodi na montažnu sekvencu. Može biti da je ovde došlo do nekog nasilja u montaži, ali ni ono što vidimo na ekranu, počev od krajnje antipatične podele, ne deluje kao nešto za čim ostajemo uskraćeni jer nije u originalnoj formi.

Andrea Berloff sve režira akademski, bez nekih naročitih rešenja, ali opet ne i na način koji bi nužno otkrio da je scenarista i debitantkinja. Iskusna snimateljka Maryse Alberti joj verovatno pomaže u tome.

Sve u svemu THE KITCHEN deluje kao pokušaj da se jedna “muška” priča silom da ženama, da se onda pored pozicije žena silom obremeni i temom rase, i da se na taj način otvori prostor za neki studio film koji je business as usual. Međutim, WIDOWS je sve to mnogo bolje i spontanije uradio, dodavši te teme na sofisticiraniji način, usput na približno istom budžetu nudeći visoku estetiku.

THE KITCHEN je nelagodno iskustvo kakvo se ne dobija često od major filma.

No comments:

Post a Comment