Cronenberg je početkom devedesetih bio u zenitu i nije bio zainteresovan da sa svojim nekadašnjim kanadskim saradnicima gradi franšizu oko svog remek-dela SCANNERS. Oni su međutim u prvoj polovini devedesetih snimili cela četiri filma negde deset godina posle prvog filma, u dva serijala - SCANNERS i SCANNER COP.
Christian Duguay režirao je oba SCANNERS nastavka. Prvi među njima THE NEW ORDER zapravo je prilično solidan film, pre cameronovski nego cronenbergovski doduše, sa mladim, tihim scannerom koji dolazi u veliki grad u kom doktor i korumpirani policajac skupljaju obdarena lica zarad svojih interesa, i sukobom koji će se među njima neumitno pojaviti.
Duguay je svež u pogledu kadriranja. Njegov stil je propulzivan, sa zanimljivom upotrebom ekstremnih planova i interesantnih pokreta kamere, a tema scannersa prelazi lagano u format akcionog SFa, sa kojom je doduše i kod Cronenberga koketirala.
Ovi filmovi nose pečat različitih reditelja, različitih pristupa, pa samim tim i dometa. Cronenbergov SCANNERS mi je svakako jedan od njegovih najdražih filmova i samim tim jedan od vrhunaca i žanrovske i svake druge produkcije svoga doba. Pa ipak, Duguayev nastavak iako nije ni blizu toga, ni stilski ni po ambicijama, uspeva da se nekako uglavi u taj "univerzum" i da se gledalac ne oseti prevarenim. Svakako jeste bolji od bilo čega što je potom recimo snimio Cronenbergov sin.
Isto tako interesantan je spoj akcije, trilera i ekstremnog gorea koji čini ovu grupu filmova, i kako se to integriše u jedan inače nasilan ali potpuno drugačiji imaginarij. Duguay pronalazi ključ i za to.
Uprkos tome što je SCANNERS 2 sasvim evidentno produžetak franšize kom se Cronenberg nije radovao, i mnogo više exploitation nego autorski izraz, ovo naprosto jeste dobar film i bolji mi je nego kad sam ga prvi put gledao.
* * * / * * * *
gledalo se u bioskopu onomad! kidalica!
ReplyDelete