OFF Predraga Stojića, po scenariju književnika Marka Krstića biće oklevetan od strane kritike, i umnogome zaslužiće gaženje jer ima u sebi puno problema. Međutim, u ovom filmu postoji nekoliko stvari koje zapravo itekako vrede.
Najpre, ovo je film realizovan u no budget uslovima za koji evidentno možemo reći da nije u potpunosti snimljen, da za znatan deo materijala, a po onome što vidimo na ekranu ciljala se mejnstrim estetika, naprosto nije bilo uslova da se uslikaju. Međutim, sa onim materijalom koji jeste snimljen, izvršene su neke intervencije u najboljoj tradiciji kormanovske B-produkcije, ubačen je stock footage, uzeto je dosta filler materijala glumaca ili ambijenata bez dijaloga i podvučeni su monolozi iz offa, i na kraju je ispričana priča.
Ta priča sama po sebi nije nova, nije originalna i nije naročito interesantna ali je za uslove našeg filma korektna. Dva brata, izgubljena u miljeu više srednje klase, odnosno u miljeu lekara koji su u većini društava klasa za sebe, nalaze sebe u ilegalnim uličnim trkama. Kada mlađi biva ucenjen da učestvuje u jednoj od njih, odavno umirovljeni stariji brat mora da sedne za volan i spase ga.
U priči imamo sve sastojke B-filma, korumpiranu policiju, strukture iznad zvaničnih struktura, tajne službe, ilegalne automehaničarske radionice u kojima se pimpuju kola itd., žene koje vole glavni junaci pod tušem bez nekog značajnijeg razloga.
I sve su to elementi na koje smo navikli u B-filmu, a u našoj kinematografiji doživljavaju svoju, pomalo zakasnelu, premijeru i deluju na neki način deplasirano, skoro komično. I tu dolazimo do ključnog paradoksa recepcije savremenog filma.
Socijalistička kinematografija nas je naučila da su umetnicima obezbeđeni uslovi za rad, da ih država subvencioniše ne bi li oni mogli da se bave umetnički vrednim delima i da im daje budžete koji su dovoljni da se zamisli realizuju. I naša publika je u odnosu na naš film nabaždarena baš po tom kriterijumu, ili mu oprašta sve samo ako je zabavan, odnosno smešan.
OFF je radikalan primer kormanovskog B-filma nastao metodom pabirčenja, mimo institucija, koji je verovatno nekom ludom srećom uspeo da sklopi u neku koliko-toliko razgovetnu celinu. Ulazak u kapitalizam doneo je i B-film kao formu koja je našoj publici radikalno neprihvatljiva iako je bez problema “podnose” kada se suoče sa američkim filmovima tog tipa.
OFF je doduše krenuo sa uslovnim A-ambicijama, pa se ne može porediti sa MAMULOM, koja je krenula sa jasnom ambicijom i zaokružila je, ali to drobljenje koje čeka Stojićev film u kritici, dolazi iz istog izvora - nesposobnosti da se prihvate nove okolnosti u našem filmu.
U tom pogledu, OFF je najbliži estetici “garažnog filma” koji je afirmisan na ovogodišnjem FESTu, premda ga verovatno ni “garažeri" ne bi lako prihvatili jer se ne izražava u underground postulatima koji njih nadražuju i ipak suviše koketira sa mejnstrimom da bi se uklopio sa njihovim spojem velike pretenzije i uporedivog diletantizma.
OFF je rečju krenuo kao pokušaj mejnstrima, a završio je primenom tehnika undergrounda i radikalnog B-filma i exploitationa. Ovakvih filmova sam se nagledao, naročito u sedamdesetim i osamdesetim, i to je eksces koji je prepoznatljiv. Otud, ne mogu prikriti činjenicu da sam na jednom perverznom nivou i uživao u svemu ovome, ne samo zato što se kod nas retko sreće krimić već i zato što niko do sada nije ovako očajnički pokušao da da “razvuče” svoje materijal na minimum celovečernjeg rada i u tome zapravo uspeo.
TARGETS Petera Bogdanovicha mi pada na pamet kao primer sličnog postupka a sigurno možemo naći još kormanovskih intervencija tog tipa.
U određenom smislu, svođenjem Đuričkovih dijaloga na minimum, film mu daje i jednu novu glumačku dimenziju. Ovde nije vickast, nije ni naročito opasan, ali jeste drugačiji nego inače i mislim da on, koliko god to sumanuto zvučalo, od ovog polu sakrivenog filma, može nekako i profitirati kao umetnik.
Naravno, imam punu svest o tome kako moj utisak o OFFU dolazi uz veliko opterećenje ličnim preferencama i profesionalnim derformacijama, svakako da sam sada već u fazi kada mi je neki postupak zanimljiviji od rezultata koji je postigao, tako da ovaj film treba gledati na vlastitu odgovornost.
Ipak, OFF ostaje jedan novi korak u domenu produkcije koja nije uspela da sebi obezbedi državnu pomoć.
* * / * * * *
No comments:
Post a Comment