Sunday, June 6, 2021

LIHVAR

 Nicolas Winding Refn je pre četvrt veka pokazao Srbima kako se pravi film o srpskim kriminalcima. Treći deo serijala PUSHER, dan-danas stoji kao jedan od najboljih filmova o Srbima iako je snimljen van Srbiji.

Nasuprot beogradskih hoodova koji imaju protagonizam u JUŽNOM VETRU, Ćeranić smešta svoju priču u rodnu Inđiju i pravi film obeležen lokalnim miljeom. Posao prevoženja robe sa Dragaša sve do Horgoša odvija se u jednoj mikro-sredini u koji svi svakoga znaju, ljudi različitih klasa se mešaju, anonimnosti praktično nema i onda se kriminal mora odvijati kroz specifičnu razmenu svih sa svima.

Glavni junak Mundir je uterivač dugova, njegov zločin je što se u zajednici baziranoj na razmeni usluga bavi naplaćivanjem dugova u novcu, i vodi se kodeksom da on nikome ništa ne duguje i njemu niko ne sme da duguhe. Kada se međutim sticajem okolnosti nađe u situaciji da duguje čoveku kom nikako ne bi smeo, Mundi mora da krši sve svoje principe, i njegov život s druge strane zakona eskalira u smeru u kom se nije nadao.

Prikaz života u Inđiji je vibrantan, prikaz kriminala je veoma ubedljiv jer LIHVARA naseljavaju junaci koji su integralni deo legalnih tokova, samo naprosto oni imaju kapital koji mogu investirati brže i sa manje formalnosti od banaka. Mundir je deo zajednice, čovek kome se potencijalno čak i najpošteniji građanin u nekoj situaciji može obratiti.

S druge strane, kada stvari odu sa one strane zakona, Nemanja Ćeranić i njegov scenarista Strahinja Madžarević osmišljavaju maštovit, ponovo veoma lokalan, socijalno veoma specifičan metod kriminalnog delovanja. Njihova rešenja za razne trope gangsterskog filma kao što su ispiti lojalnosti, uklanjanje tela ili mesta tajnih susreta veoma su domišljata i proističu iz miljea u kome se sve dešava.

Novi, nepotrošeni glumci, u saradnji sa već potvrđenim profesionalcima daju utisak svežine, autentičnosti i nepredvidive energetske razmene i Ćeranić zaslužuju pohvale što različiti profili glumaca i nivoi prepoznatljivosti iz drugih ostvarenja ne proizvode disbalans već sklad.

LIHVAR fundamentalno duguje PUSHERu. Mundir jeste inkarnacija Bodnijinog Frankea, tu nema sumnje, ali može se gledati i bez predzanja o danskom izvorniku.

LIHVAR je snažan bioskopski debi za Nemanju Ćeranića koji se već potvrdio uspešnim kratkim filmovima i visokim profesionalnim nivoom u radu na serijama. Nadam se da je ovo početak jedne upečatljive karijere.

* * * / * * * *
 

No comments:

Post a Comment