Saturday, April 16, 2016

ER IST WIEDER DA

Pogledao sam ER IST WIEDER DA Davida Wnedta, ekranizaciju bestselera Timura Vermesa. Reč je o vrlo zanimljivoj nemačkoj komediji koja se nadovezuje na tradiciju Sache Baron Cohena, a ako idemo dovoljno daleko zapravo na Želimira Žilnika i njegovog TITA PO DRUGI PUT MEĐU SRBIMA.

Cohen je tu prisutan ne samo po susretanju Hitlera sa običnim svetom, odnosno lažiranjem Hitlerovih susreta sa običnim svetom, već i po tome što je film ipak baziran na razvijenoj dramaturškoj matrici koja pored gerilski snimanih scena nudi i prilično složen zaplet u kome se pojavljuju razni slojevi realnosti, od pseudo found footagea do filma-u-filmu.

Wnendtov film u tom smislu zaslužuje pohvale jer uspeva da pomiri nekoliko vrlo ozbiljnih zahteva. Naime ER IST WIEDER DA funkcioniše kao mejnstrim komedija, dakle imamo Hitlera koji je došao u današnje vreme i ne može da se snađe, a onda umesto da ponovo bude Firer postaje televizijski komičar koji nikada ne izlazi iz lika Firera, ali potom taman kada sve postane rizično da se pretvori u humanizaciju Hitlera, što je inače bio vrlo čest problem naših parodija na političare, stvar krene da se pretvara u jednu vrlo ozbiljnu analizu narativa koje Hitler donosi u današnje vreme i uočavanje da oni i dalje mogu imayi snažan odjek čak i kad su izrećeni na isti način kao pre sedamdeset godina.

Možda najkontroverzniji aspekt filma jeste to što prikazuje nacistički režim kao jedan od onih totalitarnih režima u kojima je postojala velika potreba za indoktrinacijom i vaspitavanjem naroda, i samim tim kao vlast koja ne bi dozvolila da medije preplavi toliko banalnih sadržaja. Hitler je u današnje vreme šokiran time kako se tako moćni propagandni alati poput televizije koriste za emisije o kuvanju, reality emisije i druge banalnosti. Naravno, ni u tim deonicama film ne govori da je Hitler bio u pravu, ali kada krene da reaguje na tu temu ni autori ni likovi nemaju čime da uzvrate.

Kako se približava kraju, film se pretvara u efektnu metaforu o stalnom riziku od povratka nacizma u nekoj formi, i ta “društveno odgovorna” završnica je vrlo vešto sprovedena i uprkos očiglednoj nameri da posluži kao disclaimer, ne smeta filmu.

ER IST WIEDER DA je sjajan primer mejnstrim filma koji uspeva da bude višeslojan a da nikada ne prestane da zabavlja publiku, i to na vrlo provokativan način, a da se to sve nikada ne pretvori u nehotičnu infantilizaciju osetljive teme.

* * * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment