Saturday, May 20, 2017

ALIEN COVENANT

ALIEN: COVENANT je novo teturanje Ridleya Scotta kroz "univerzum" Osmog putnika, jedan glomazan, besmislen spoj potpunog pulpa i nepotkrepljene pretenzije u kome nažalost, Scott kao pokušava da se nadoveže na svoj izvornik a zapravo ga izneverava na svakom koraku. Naravno, nije ALIEN neko sveto pismo pa da je preveliki greh izneveravati ga, davnih dana je taj serijal žestoko prostituisan, međutim način na koji mu Scott prilazi, od PROMETHEUSa do danas deluje gotovo perverzno.

Naime, Scott pokušava da snimi filmove koji će nam pokazati šta se desilo "pre" onoga što smo videli u ALIENu i sada možemo ozbiljno postaviti pitanje šta je smisao te eskapade. I PROMETHEUS i COVENANT su filmovi koji nas upoznaju sa nečim što nam je u prvim filmovima bilo misteriozno i baš zato zanimljivo. Sada on to demistifikuje i to na način koji je uvredljivo glup, i još uvredljivije pretenciozan.

Ne samo da je Daniel Espinosa u filmu LIFE snimio najbolji ALIEN film ove godine, već je taj po mnogo čemu klišetiziran predložak prava raznica filozoske intrige i dramaturške lucidnosti u odnosu na COVENANT. Otud je velika nepravda kad se suočimo sa situacijom da je LIFE olako otpisan kao "dobra zabava" a COVENANTu se prilazi strplčjivo i oprezno, ne bi li se kao videlo šta veliki genije misli.

A Ridley očigledno već odavno ne misli ništa. Njegov film bi u najboljem slučaju mogao biti nekakva denikenovska papazjanija ali je nejasno kome se obraća jer oni koje baš zanima šta se zbiva sa Alienom odavno nisu mali, a kako je film stekao status remek-dela i dobio legtimitet klasika, ti ljudi nisu ni glupi, i ovo što im Ridley pruža je ispod vsakog nivoa.

Sa rediteljskim postupkom koji kombinuje teatralnost PROMETHEUSa, sa sve space opera svemirskim brodom u kome postoji gravitacija, stupidnim silaskom na planetu u kome junaci izađu u običnoj odeći napolje jer planeta je naseljiva pa kao jel, nema nekih rizika, a onda kada ih napadnu spore smrtonosnog patogena, i dalje su skloni tome da se zapiraju na potoku; zatim pretencioznu vagnerijansku dimenziju stvaranja i uništenja sveta; a sve to dato u maniru RTSove emisije o kulturi gde ćemo klasu i intekekt simulirati time što junaci govore o klasičnoj umetnosti i stoje pored vaze. Na kraju, kada u filmu neumitno nešto mora da se desi, Ridley sve rešava kroz dva sub-cameronovska set-piecea/citata ALIENSa, ali ni tu stvar ne oživi onoliko koliko bi trebalo jer Ridley nema snage da tako nešto uradi na nivou na kom bi mogli Cameron ili Blomkamp.

Za to vreme, film nema nikakvu koheziju, raslojen je na peripatetisanje androida koji maštaju o nastanku sveta, neke stupidne shenaniganse sa alienima tipa "slobodno pipni jaje, neće ništa da se desi", i gomilanje nekih raznih likova koje je maltene nemoguće identifikovati. Naravno, pošto ništa od ovoga nema naročite veze jedno s drugim, film je strukturiran kao salata u kojoj na po petnaest-dvadeset minuta junake potpuno gubimo iz vida i zaboravljamo, da bismo im se vratili.

Životni ciklus Aliena sada više apsolutno nije jasan. Šta se kad dešava, kako se taj proces odvija, to više ni policija ne može da utvrdi.

U filmu je sve urađeno na nekom produkcionom nivou mada, ruku na srce, očekivao sam neke zanimljivije lokacije u pogledu planete na koju ekipa sleće jer planeta na koju su sleteli jako liči na Zemlju, a pritom nema PLANET OF THE APES tvista, i realno, trećinu filma se jure sa alienima po kukuruzištu što nije baš najzunimljivija stvar.

Na kraju, zapravo, film pada pod idejom toga da COVENANT nosi veliki narativ koji prethodi ALIENu i ta grandomanska ideja kako postoji velika PRIČA koju treba prikazati na kraju guši i likove pa i same aliene. Jer u osnovi, COVENANT nije film o alienima kao pretnji, nije ni o likovima, ni o tome kako u svemiru nema ko da te čuje kada vrištiš. Ovo je film o androidu kog igra Michael Fassbender i o tome kako on želi da istrebi čovečanstvo, uz pomoć aliena kojih je inače u filmu zapravo vrlo malo. Ali na kraju ovo nije film ni o čemu jer je primarna ideja da se nekako dopuni ta "velika priča" koja prethodi "svemu", a ona je svakako najslabija karika i najmanje zanimljiv element ovog serijala.

Za razliku od pomenutog LIFEa u kome junaci znaju da postoji film ALIEN i imaju zdrav rezon o tome kako tretirati vanzemaljce pa opet naprave greške, ovde imamo autora koji kao da je zaboravio vlasiti film i šta je u njemu dobro, praveći likove i situacije koji funkcnionišu samo pod uslovom da se svi zajedno ponašaju kao potpuni moroni i da publika iz nekog razloga to prihvati. Međutim, mislim da to 2017. nije prihvatljivo. Što ne znači da i sam nisam otišao i pomogao box office rezultatu ovog filma, na samom otvaranju.

* 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment