Pogledao sam GUILTY BY SUSPICION Irwina Winklera. Winkler je čuveni holivudski producent koji je u jednom trenutku počeo da režira i ostvario je opus od nekih desetak filmva od kojih su neki bili čak i komercijalno uspešni a neki su snimani "za svoju dušu". Ipak, najbolji film u njegovom rediteljskom opusu je upravo GUILTY BY SUSPICION koji je snimljen "za svoju dupšu" i predstavlja jedan od krupnih naslova u seriji onih koji su se bavili preispitivanjem HUACa i Crnih Lista u Holivudu.
U tom pogledu, Winkler nije pionir, bilo je već od šezdesetih i sedamdsetih filmova koji su se dozicali ove teme ali GUILTY BY SUSPICION je pokušaj da se napravi freska ovog perioda u scorseseovskom maniru. Ne samo da Robert De Niro igra glavnog junaka, kompozitnu sudbinu perspektivnog reditelja koga HUAC uništava, da je DP Michael Ballhaus, Scorseseov nemački "spasitelj" već se i sam Marty pojavljuje u ulozi reditelja čija sudbina ponajviše liči na Josepha Loseya i Julesa Dassina.
GUILTY BY SUSPICION je malo šematizovan u prikazivanju procesa koji dovodi junaka do kolapsa ali zaslužuje pažnju jer vrlo precizno pokazuje na koji je način vrlo brzo u potpunosti slomljena kičma niz uticajnih i imućnih ljudi koji su naizgled delovali bezbrižno i nepobedivo.
Sistem koji ih je uništio je znatno moćniji od onog od kog su jugoslovenski autori napravili egzistenciju žaleći se na represiju u Crnom Talasu. Osnovna razlika nije bila samo u tome što u SAD tog vremena postoji nulta tolerancija prema nepokajanim disidentima već i zbog topga što je tamo kapitalizam koji sudbinu čini tradicionalno surovijom od socijalizma.
Pored velikog broja ljudi koji su bili poniženi ali su ostali u poslu kao Elia Kazan kome svedočenje nije bilo oprošteno, onih koji su emigrirali kao Losey ili Dassin, onih koji su radili pod pseudonimom kao Trumbo, ogroman broj ljudi je praktično propao i čitave dve decenije bio izbačen iz posla što je pogubno u toj industriji.
U tom pogledu GUILTY BY SUSPICION uspeva da prikaže taj proces kroz pristojnu dramatizaciju i prepoznatljive a opet zamaskirane parafraze poznatih sudbina žrtava HUACa.
* * * / * * * *
U tom pogledu, Winkler nije pionir, bilo je već od šezdesetih i sedamdsetih filmova koji su se dozicali ove teme ali GUILTY BY SUSPICION je pokušaj da se napravi freska ovog perioda u scorseseovskom maniru. Ne samo da Robert De Niro igra glavnog junaka, kompozitnu sudbinu perspektivnog reditelja koga HUAC uništava, da je DP Michael Ballhaus, Scorseseov nemački "spasitelj" već se i sam Marty pojavljuje u ulozi reditelja čija sudbina ponajviše liči na Josepha Loseya i Julesa Dassina.
GUILTY BY SUSPICION je malo šematizovan u prikazivanju procesa koji dovodi junaka do kolapsa ali zaslužuje pažnju jer vrlo precizno pokazuje na koji je način vrlo brzo u potpunosti slomljena kičma niz uticajnih i imućnih ljudi koji su naizgled delovali bezbrižno i nepobedivo.
Sistem koji ih je uništio je znatno moćniji od onog od kog su jugoslovenski autori napravili egzistenciju žaleći se na represiju u Crnom Talasu. Osnovna razlika nije bila samo u tome što u SAD tog vremena postoji nulta tolerancija prema nepokajanim disidentima već i zbog topga što je tamo kapitalizam koji sudbinu čini tradicionalno surovijom od socijalizma.
Pored velikog broja ljudi koji su bili poniženi ali su ostali u poslu kao Elia Kazan kome svedočenje nije bilo oprošteno, onih koji su emigrirali kao Losey ili Dassin, onih koji su radili pod pseudonimom kao Trumbo, ogroman broj ljudi je praktično propao i čitave dve decenije bio izbačen iz posla što je pogubno u toj industriji.
U tom pogledu GUILTY BY SUSPICION uspeva da prikaže taj proces kroz pristojnu dramatizaciju i prepoznatljive a opet zamaskirane parafraze poznatih sudbina žrtava HUACa.
* * * / * * * *
No comments:
Post a Comment