Pogledao sam HVORDAN VI SLIPPER AF MED DE ANDRE Andersa Roennowa Klarlunda, sa čijim sam radom bio upoznat preko intrigantnog animiranog filma STRINGS. HVORDAN VI SLIPPER AF MED DE ANDRE je po svom stilu potpuno drugaćiji film. Scenario više podseća na pozorišni tekst, skoro pa da ima jedinstvo mesta, vremena i radnje, a kada bi se uklonile sporadične digresije, rekao bih da bi bez problema i funkcionisao kao pozorišni komad. Po biografiji Rasmusa Botofta, koji je pisao scenario zajedno sa rediteljem, ne bih rekao da je ovo poteklo iz drame ali bih se jako iznenadio da neko do sada nije prepoznao sceničnost ovog teksta.
Premisa je antiutopijski SF i govori o Danskoj budućnosti u kojoj je donet tzv. Kopenhaški kriterijum, zapravo procenjeno je koji su ljudi uzeli više od države nego što su joj pružili i odlučeno je da se pogube. Ljudi izabrani za odstrel dovedeni su u kolektivni centar gde njihovim isleđivanjem rukovodi nemilosrdni ali racionalni general danske armije. I u svakome od njih postepeno pronalazi razloga zašto ne zaslužuje da živi.
Radnja je raspoređena u dan-dva, vezana je za jednu lokaciju i odnosi se razvijaju kroz seriju ispitivanja, suđenja, debata, polemika ali Botoft i Klarlund neizbežno uvode i element melodrame u ceo tok, dajući inače hladnom i crnohumornom pristupu izvesnu toplinu koja neumitno menja predznak stvarima, ali ne čini da do kraja humanizuje likove o kojima se govori već u pojedinim fazama čini i da se dodatno ozvere.
Klarlund veruje u svoj tekst i glumce i vizuelni stil filma je namerno sveden kao u radikalnijim Dogme radovima, iako u ovom slučaju pristup ni u kom slučaju nije DOGME. Ipak, očigledno je da ovom snagom priče i glume on uspeva da nadoknadi sve ono što gubi kroz vizuelnu svedenost i funkcionalno kadriranje koje tek prati mizanscen.
Na kraju cele priče, kroz nenametljiv vizuelni postupak Klarlund čak uspeva i da prikrije suštinsku teatralnost ovog filma.
HVORDAN VI SLIPPER AF MED DE ANDRE nosi u sebi snažan polemički duh koji je jači od filmičnosti, ali to ga ne čini manje atraktivnim iskustvom za filmofile koji ne beže od politike, naročito kada se gleda na malom ekranu.
* * 1/2 / * * * *
No comments:
Post a Comment