Friday, December 2, 2016

LAYLA M.

Pogledao sam LAYLA M. Mijke de Jong. Reč je o vrlo zanimljivom "komercijalnom" filmu, koji po svojoj suštini nije blokbaster, ali na vrlo pitak, atraktivan i jasan način tematizuje gorući fenomen radikalizacije mladih Muslimana u zapadnoj Evropi, konkretno Nizozemskoj. Ovde je prikazan slučaj naslovne junakinje, mlade devojke iz Amsterdama koja postepeno ali vrlo sigurno biva radikalizovana i sa momkom vrlo brzo završava na Bliskom Istoku.

Mijke de Jong ne ulazi u neku preveliku psihološku suptilnost radikalizacije glavne junakinje, i moram priznati da mi to u odnosu na ovaj konkretni film nije smetalo. Štaviše, rekao bih da je suptilnija razrada tog psihološkog procesa nešto što pre očekujemo od ovakvog filma nego što to vidim kao istinsku neophodnost u konkretnom slučaju.

Ono što je mnogo bolje i suptilnije jeste sam tretman celine, taj paradoks da usled svog nesnalaženja junakinja postaju islamista u Holandiji i Belgiji a onda na pragu Islamske Države počinje da se budi Evropljanka u njoj. Isto tako, same ćelije islamističkih terorista nisu prikazane kao mastermindovi koji jedu decu, čak naprotiv, među njima ima neke skoro prozaične svakodnevice u kojoj se povremeno ode u samoubilačku akciju.

Film sam proglasio "komercijalnim" ne toliko zbog neke njegove neposredne sposobnosti da generiše box office koliko zbog istinske sposobnosti da zainteresuje najrazličitije publike, od onih koji bi gledali priču o aktuelnim društevenim problemima, preko onih koje zanima politički triler pa sve do ženske publike koja se vezuje za melodramu i priču o porodičnim odnosima.

Ovo je message movie u svojoj suštini, a ono što je važno jeste da su "kontejneri" u kojima se poruka prenosi jako dobro postavljeni i široko komuniciraju.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment